De Belgische e-commerce dicht bij het miljard euro

Dankzij nieuwe fenomenen zoals de besloten verkopen of de "social shopping" hebben de Belgische gebruikers verleden jaar meer gekocht op het internet.

post-image-3
In 2010 was de Belgische e-commerce in uitstekende vorm. Volgens Ogone, een van de belangrijkste Europese leveranciers van online betaaldiensten, kenden het aantal transacties en het bedrag ervan eenzelfde evolutie, dat wil zeggen een stijging met 28% tegenover 2009. Het aantal online transacties steeg zo van 8,4 miljoen euro naar 10,7 miljoen terwijl het globale bedrag dat in de Belgische e-commerce besteed werd van 705 miljoen naar 903 miljoen euro ging.

Volgens Pierre Willaert, Country Manager van Ogone voor België, houdt deze belangrijke stijging verband met vaste waarden zoals de "ticketing", de online verkoop dus van tickets voor voorstellingen of luchtreizen. "Wij hebben ook bemerkt dat `social shopping` aan belang won",  onderlijnt onze gesprekspartner. Voor de neofieten, het gaat hier om een nieuwe generatie e-commerce sites (Groupon, Groupolitan, PromoCity, ...) die koopjes aanbieden aan een beperkte groep gebruikers, die dan zelf de kracht van sociale netwerken benutten om andere klanten te werven. Een mechanisme waarmee de KMO en ZKO tegen heel lage kostprijs de stap kan zetten naar de elektronische handel. Pierre Willaert wijst ook op een stortvloed aan sites met besloten verkopen (Outlet Avenue, VentePrivée.com, ...) die tevens een sterke groei neerzetten.

 
Wat het volume aan transacties betreft stelt Ogone vast dat het zwaartepunt ervan elk jaar steeds meer rond de eindejaarsfeesten ligt. "Men ziet een `Christmas Shopping` effect ontstaan, net als in de Verenigde Staten", stelt Pierre Willaert vast. "De verkoopsites leggen hun voorraden nu aan in functie hiervan, en passen hun logistiek aan, wat de groter wordende maturiteit van de markt aantoont". Een parallel onderzoek van Internet Vista onthult echter dat diezelfde sites het nog altijd moeilijk hebben om de extra stroom bezoekers de baas te kunnen wanneer feestdagen naderen: de meeste spelers hielden wel stand bij het drukke verkeer voor de feesten, maar toch gingen er 40 uren verkoop verloren omwille van een falende technische infrastructuur. De grootste pannes werden gemeten bij Free Record Shop (5u in totaal), Sherpa.be (5u) en Bongo (4u). "Over het algemeen ziet men dat bij de meeste sites de responstijd achteruitgaat wanneer het verkeer stijgt", vertelt Cédric Braem, oprichter van Internet Vista.


Ogone geeft toe dat er ook meer conjuncturele factoren zijn die een rol gespelen hebben bij deze sterke stijging van de transacties. Zoals.. de  sneeuw, die tal van gebruikers dwong om hun eindejaarsaankopen op het internet te doen, lekker warm van thuis uit, in plaats van in de bakstenen winkels. Voor 2011 weigert Pierre Willaert ook maar enige pronostiek met cijfers te maken, maar hij verwacht wel dat de elektronische handel in België dan een groei "in dezelfde mate" zal kennen als in het voorbije jaar. (ODD)
Back to top button
Close
Close