Mobiele handel en de cloud maken hun intrede in de detailhandel

In deze eindejaarsperiode beschrijft Verizon vijf “grote” trends die in 2011 een impact zullen hebben op de handelaars. 

post-image-3
De eerste trend is de mobiele handel (“m-commerce”) waarmee niet enkel aankopen zullen kunnen worden gedaan, maar waarmee ook informatie kan worden opgevraagd over promoties en aanbiedingen van concurrenten kunnen worden vergeleken. Door de hoge vraag naar m-commerce riskeren de kleine detailhandelaren die niet aan deze manier van handel zijn aangepast, de dupe te worden.

De tweede trend is de democratisering van de cloud. Retailers gaan steeds meer interesse tonen in weboplossingen die als een dienst worden verspreid. Gezien de gevoeligheid die hun activiteit kenmerkt en de seizoensgebonden vraag, is cloud computing de ideale oplossing om hun werking te optimaliseren. 

De derde trend, waarop de dealer minder controle heeft, is de promotie van merken door de consument, en dit via fora en sociale media.

Veiligheid en vertrouwelijkheid van data is eerder een noodzakelijkheid dan een trend. De handelaar moet voldoen aan de wettelijke vereisten. De laatste evolutie van de Payment Card Industry Data Security Standard-norm (PCI DSS) van afgelopen oktober verplicht kleinhandelaars hun IT-processen te conformiseren.

En tot slot zien we in 2011 het einde van de segmentatie van de verkoop: klanten willen dezelfde dienstverlening bekomen, of ze nu hun aankopen in de winkel doen, op een website of vanop hun smartphone.
Back to top button
Close
Close