Google favoriseert zijn eigen websites in zoekresultaten op het internet

Een Harvard-onderzoeker beschikt naar eigen zeggen over overtuigende bewijsstukken dat Google zijn eigen positionnering begunstigt.

post-image-3
Het lijkt erop dat Google op zijn belofte is teruggekomen om objectieve zoekresultaten te leveren op zijn website. Uit een studie blijkt namelijk dat de onderneming zichzelf naar voren schuift in de zoekresultaten op zijn site. Benjamin Edelman, professor aan de Harvard Business School, signaleert bepaalde inconsistenties in de manier waarop het bedrijf uit Mountain View bepaalde zoekresultaten behandelt en een aantal diensten die de firma zelf aanbiedt. Volgens de professor kent Google een voordelige indexering toe aan zijn eigen diensten zodat deze laatsten beter scoren bij de zoekresultaten. Een voorbeeld: wanneer de term “CSCO” wordt ingegeven in Google (het symbool dat op de beurs gebruikt wordt om Cisco aan te duiden), wordt als eerste resultaat Google Finance gegeven. Pas later volgt een verwijzing naar Yahoo! Finance. Nochtans is Google Finance niet de populairste beurssite maar wel Yahoo! Finance, aldus Comscore.

Op zijn website geeft Benjamin Edelman nog een ander voorbeeld aan, met betrekking op meer dan 2600 zoekwoorden gelinkt aan gezondheid. Wanneer iemand één van deze zoektermen invoert, wordt hij rechtstreeks naar de Google-site geleid. Dat is echter niet het geval wanneer de zoeker een komma aan de zoekterm toevoegt. De professor concludeert hieruit dat de resultaten niet overeenkomen met de natuurlijke zoekresultaten. Hij denkt dat Google zijn resultaten heeft ge-“hardcoded” zodat ze op de manier verschijnen zoals Google het wil. “Wanneer de ingenieurs bij Google handmatig regelen dat bij het invoeren van bepaalde zoektermen de eigen Google-sites moeten worden bevoordeeld, is het denkbaar dat ze geen varianten toevoegen zoals de zoekterm zelf die vergezeld wordt van een komma,” aldus Ben Edelman.

Google heeft altijd al ontkend dat het zijn zoekresultaten heeft willen beïnvloeden. Toch gaf Marissa Mayer, één van de kaderleden van het bedrijf, eerder al aan dat het voor een bedrijf toegestaan was om zijn eigen resultaten naar voren te schuiven. De Google-verantwoordelijken in Londen hebben deze praktijken ook nooit ontkend. 

Bij Google luidt het nu: “We hebben Google ontworpen voor de gebruikers van onze zoekmotor, en niet voor de websites. En zelfs als we denken dat het belangrijk is om transparant te zijn met de websites over de manier waarop we deze klasseren, blijft het onze doelstelling om onze gebruikers de zoekresultaten te bieden die voor hen het meest nuttig zijn. Soms is het meest nuttige antwoord een lijst met links, maar op andere momenten kan dit een beurskoers zijn, een lijst met bioscooptijden, of een snel antwoord op een vraag. Dat is wat de gebruikers willen.”

Volgens Ben Edelman loont het wel degelijk om een zoekresultaat als eerste in een lijst te doen verschijnen. De professor stelt dat een link die helemaal bovenaan de zoekresultaten verschijnt, 34% van de kliks voor zijn rekening neemt. Een link die op de tweede plaats komt te staan, kan maar rekenen op 17% kliks. Volgens hem betekent dit dat Google door zijn praktijken zijn concurrenten helemaal kan wegconcurreren.” Andere ondernemers vrezen nu dat Google hun resultaten zal gaan wegstoppen ten voordele van zijn eigen zoekresultaten. Hierdoor zal de oprichting van nieuwe Google-concurrenten worden ontmoedigd.

Volgens Mike Grehan, auteur van “Search Engine Marketing – Best Practice Guide”, wil Google profiteren van alle andere informatiebronnen die het verzamelt. Voor 2007 hield Google zich enkel bezig met het weergeven van links naar webpagina’s. Sindsdien is het beginnen werken aan een universele zoekmotor die ook andere resultaten weergeeft, zoals video’s, artikels, blogs en foto’s, aldus Mike Grehan. “Waarom aan de eindgebruiker niet het beste resultaat aanbieden als dit leidt tot het selecteren van de eigen inhoud?” Volgens hem is het veel gemakkelijker en sneller voor Google om zijn eigen inhoud te behouden.

Véronique Arène
Meer info op http://www.lemondeinformatique.fr
Back to top button
Close
Close