Facebook en MySpace herdefiniëren hun grondgebied

Facebook en Myspace hebben aangekondigd dat zij een partnerschap aangaan. Sommigen zien in deze overeenkomst zoveel als de overname van de onderneming van Mike Jones door deze van Mark Zuckerberg op de markt van de sociale netwerken.

post-image-3
Myspace heeft onthuld dat het een “Mashup met Facebook” aangaat. Met deze term wordt bedoeld dat gebruikers hun smaken en interesses van hun Facebook-pagina naar hun Myspace-pagina zullen kunnen overbrengen via Facebook Connect. Met deze functie kunnen Myspace-gebruikers een aangepaste stroom van content en entertainment creëren. De functie is reeds een tijdje beschikbaar.

Door deze ingreep ziet Myspace af van verdere concurrentie met Facebook. Midden 2009 rapporteerde ComScore nog dat Facebook 70,278 miljoen unieke bezoekers had in de VS. Myspace volgde op de tweede plaats met 70,239 miljoen bezoekers. In april 2010 telde Myspace bijna 111 miljoen unieke bezoekers en Facebook maar liefst 519 miljoen bezoekers wereldwijd.

Myspace richt zich volledig op de muziek- en filmwereld. Tijdens een telefonische persconferentie beschouwde Mike Jones, CEO van Myspace, zijn netwerk niet als een sociale netwerksite, maar als “één van de grootste entertainmentervaringen op het internet”.

Ezra Gottheil, analist bij Technology Business Research zag een symbolische daad in het feit dat Myspace meer sociale netwerkruimte aan Facebook wil laten. “Het is de erkenning van een nederlaag,” zegt de consulente. Zij besluit: “Myspace is al lang niet meer de plek waar je oude vrienden kan terugvinden en met hen kan communiceren. Het is eerder een publicatiewebsite. Dat is en zal Facebook nooit zijn. Door het huidige partnerschap onderscheiden beide websites zich van elkaar en zal het voor gebruikers makkelijker  worden om actief lid te zijn van beide sites.”

Jacques Cheminat
Meer informatie : http://www.lemondeinformatique.fr
Back to top button
Close
Close