Google wil het opzoeken van lokale diensten verbeteren

Google herziet de manier waarop zijn zoekmotor de gegevens van lokale diensten organiseert en weergeeft.

post-image-3
Zo worden bepaalde rubrieken die elkaar overlappen verwijderd en worden de resultaten gegroepeerd zodat ze beter op dezelfde plaats in de zoekresultaten worden weergegeven. Daarnaast zal Google haar lokale zoekfunctie omdopen in Google Place. Deze naam zal als nieuwe optie worden toegevoegd in de linkerbovenhoek op de resultatenpagina.

Wanneer gebruikers nu een restaurant, een park, een school, een hotel of een bedrijf opzoeken, toont Google de zoekresultaten bovenaan de pagina. De naam van de gezochte plaats wordt vergezeld van het adres, een mini-afbeelding, een telefoonnummer en een marker waardoor de plaats kan gelocaliseerd worden op Google Maps. Tot slot worden er ook links naar websites zoals Yelp, Citysearch, Zagat en TripAdvisor aan toegevoegd, waar u artikels kan lezen over de plaats in kwestie. “Meer dan 20% van de opzoekingen op Google zijn gelinkt aan een localisatieverzoek. Dit is een heel belangrijk percentage,” aldus Jackie Bavaro, productchef bij Google. “We willen de search voorzien van een snellere en gemakkelijkere localisatie,” voegt Bavaro hier nog aan toe. “Place Search, dat tijdens de volgende jaren zal worden ontwikkeld op wereldwijd niveau in meer dan 40 talen, biedt momenteel toegang tot honderden miljoenen websites die betrekking hebben op meer dan 50 miljoen fysieke locaties,” zegt Bavaro nog.

De aankondiging van Place Search komt er net na de lancering van Boost, een nieuwe reclamedienst speciaal voor lokale bedrijven. Sinds enkele jaren biedt Google reeds aan kleine bedrijven de mogelijkheid om hun activiteiten te vermelden in een directory genaamd Local Business Center – enkele maanden geleden hernoemd tot Places. In deze directory kunnen ze hun adres posten, de openingsuren, foto’s, telefoonnummers, en een link naar hun website. “Boost was gewoon een onderdeel van een voor Google veel belangrijker avontuur,” verklaarde analist Greg Sterling van Sterling Market Intelligence.

Met Place Search en Boost, wil Google de kans grijpen om zijn gebruikers een betere zoekdienst te bieden voor informatie over lokale bedrijven. Google wil met zijn nieuwe diensten ook de lokale adverteerders aantrekken, en dan vooral de kleine ondernemingen, die traditioneel moeilijk in een doelgroep onder te brengen zijn,” aldus Sterling.

Jean Elyan 
Meer informatie http://www.lemondeinformatique.fr/ 
Back to top button
Close
Close