Chinezen zijn de grootste internet buyers

De e-commerce groeit vijf keer sneller in China dan in de V.S. Hoewel de gemiddelde Chinees minder rijk is dan de Westerling, kopen Chinezen massaal online.

post-image-3
De Chinees maakt intensiever gebruik van het internet voor de evaluatie van producten en laat zich meer door het internet leiden in zijn aankoopgedragingen dan Europese of Amerikaanse webgebruikers.

Ziehier enkele bevindingen uit het jaarlijkse onderzoek door het adviesbureau Roland Berger Strategy Consultants over het aankoopgedrag van de Chinese consument.

De laatste tien jaar is het koopgedrag van de Chinese consument drastisch veranderd. “Je kan de Chinese markt niet langer beschouwen als een homogene massa,” legt Charles-Edouard Bouée uit. “De Chinese consument heeft een meer en meer gediversifieerd profiel. De jonge consument uit de middenklasse wordt bijvoorbeeld meer aangetrokken door merken geassocieerd met plezier en vertier.” En de prijs is niet langer de enige beslissende factor. De consument houdt nu ook rekening met het merk, zijn kwaliteit en zijn persoonlijke stijl. Net zoals de Westerse consument.

Waar China in 2000 slechts 23 miljoen internetgebruikers telde, bedroeg dat aantal in 2009 384 miljoen. In enkele jaren is het jaarlijkse gemiddelde van online transacties met meer dan 100% gestegen.

Chinese en Westerse consumenten hebben nochtans hun verschillen.

Naast het feit dat de Chinese consument massaal online koopt, is deze ook veel actiever in online discussies. De tendens van het Internet Word of Mouth (IWOM) kent een sterke groei in China. De helft van alle consumenten hoort voor de eerste keer over een merk praten via IWOM, en 58,7% van deze consumenten verklaren over te gaan tot een aankoop, als gevolg van IWOM. En zelfs na een aankoop blijven 47,5% van de webgebruikers online actief om hun ervaringen te delen.

Tot slot beweert 58% van de Chinese webgebruikers dat evaluatiesites, blogs en andere fora hun aankoopgedrag beïnvloeden, terwijl dat aantal in de V.S. slechts 19% bedraagt.
Back to top button
Close
Close