Nieuwe social media monitoring dienst mikt vooral op advies

Conversionation, het inbound marketing adviesbureau van voormalig Digimedia-oprichter J-P De Clerck heeft een dienst gelanceerd voor kleine, middelgrote en grote bedrijven die inzicht willen krijgen in wat er over hen verteld wordt op blogs, Twitter en andere sociale media.

post-image-3
Natuurlijk zijn er al tools en diensten om dat te doen maar volgens De Clerck worden die niet optimaal gebruikt en kunnen bedrijven veel meer uit zogeheten social media monitoring en reputatiebeheer halen. Hij wijst er ook op dat social media monitoring simpelweg een must is voor wie wil weten wat er in zijn sector gebeurt, wat zijn klanten willen en hoe zijn merk er voor staat. Maar er is meer.

De Clerck geeft enkele voorbeelden:

“Met social media monitoring en luisteren naar wat er op het sociale Web gezegd wordt, kun je andere vormen van interactieve marketing verbeteren, je zoekmotorstrategie bijsturen, je e-mail marketing campagnes optimaliseren en de conversie van je volledige communicatieplan verbeteren. Reputatiebeheer, sentimentanalyse en social media listening bieden dus veel meer mogelijkheden dan waarvoor ze vandaag worden ingezet door organisaties”.

Hij vervolgt: “Zelfs als ondernemingen nog niet klaar zijn voor dit geavanceerde gebruik van social media marketing, is social media monitoring een must. De reden is eenvoudig: klanten, prospecten en andere mensen gebruiken sociale media. Wie deze media niet monitort, luistert dus niet naar de feedback van zijn klanten en kijkt niet naar de reputatie van zijn bedrijf of merk”.

De dienst van Conversionation omvat vier verschillende elementen: het gebruik van de software, strategisch advies en tips, organisatorisch advies en planning en online consultancy op maat

Zowel software als consultancy dus. Maar vooral dat laatste is voor De Clerck belangrijk: “Je kunt het vergelijken met gratis oplossingen voor webanalyse. Iedereen heeft ze wel maar slechts een klein percentage van de bedrijven weet ook hoe ze optimaal te gebruiken”.

Hij wijst er tot slot op dat er bij social media monitoring niet alleen naar de eigen klanten moet worden gekeken maar, zeker in B2B, ook naar de klanten van de klanten: “wie vandaag het verschil wil maken, moet kijken naar de waardecreatie in elke schakel van de keten”.

Conversionation is precies gespecialiseerd in het leveren van die waarde en er voor te zorgen dat de hele value chain geldt en kan gemeten worden. Maar, aldus nog De Clerck: “alles begint met luisteren en daarom startten we ook deze dienst”.

Meer informatie op deze link.
Back to top button
Close
Close