Belgische KMO’s missen de e-commerce trein

Meer dan de helft van de Belgische kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s) hebben geen website. Zestig procent van de omzet van Google België, de marktleider in de verkoop van trefwoorden op het internet, is afkomstig van buitenlandse KMO’s die in België hun producten komen promoten, zo zegt de krant Le Soir vrijdag.

post-image-3
Dit cijfer staat in schril contrast met andere Europese landen, waar gemiddeld 80% van de verkoop van de Amerikaanse internetreus gerealiseerd wordt door lokale bedrijven. “Belgische is het enige land in Europa waar de meerderheid van de aankopen van trefwoorden wordt gedaan door buitenlandse bedrijven,” zegt Julien Blanchez, marketingdirecteur van Google België.

Omdat Belgische bedrijven de mogelijkheden niet benutten, aarzelen buitenlandse bedrijven niet om zich op de Belgische markt te storten. De Nederlanders richten zich op de Vlaamse markt, en de Fransen op de Waalse markt. Ter vergelijking: er zijn meer dan 22.000 e-commerce sites in Nederland tegenover 5.000 in België. “Hoewel we net de nodige taalvaardigheid en de technologie hebben om deze twee markten aan te vallen, stellen we vast dat net het tegenovergestelde gebeurt.
Back to top button
Close
Close