Het gebruik van sociale media door journalisten: goed nieuws voor PR-mensen

Sociale media zoals Twitter en blogs, spelen net als zoekmotoren, steeds belangrijkere rol in de informatiegaring. Dat dit voor potentiële klanten zo is, tijdens de voorbereiding van hun aankopen, weten we al langer. Maar ook journalisten en bloggers doen steeds vaker beroep op sociale media. Het gebeurt trouwens niet zelden dat “serieuze” media en journalisten daarbij serieus de bal misslaan en nieuwsberichten schrijven op basis van één simpele tweet zoals verschillende recente voorbeelden, zeker in de VS, hebben aangetoond.

post-image-3

Maar de trend is niet te stoppen. Volgens een Nederlands onderzoek, , uitgevoerd door ANP Pers Support, Marketingfacts, LEWIS PR en Stichting One, onder 215 journalisten en bloggers, blijkt dat meer dan de helft van hen een Twitter account heeft.

Op zich niets mis mee maar zomaar 88% van de respondenten gebruikt Twitter voor nieuwsvergaring.

Twitter is een eindeloze stroom van updates, blogposts en tweets van informatie. In veel gevallen is het een handige bron van wie, met het gebruik van de juiste tools, informatie te filteren die op dat moment interessant is.

Het risico bestaat echter dat de bronnen niet altijd geverifieerd worden en dat er complete desinformatie ontstaat op basis van verkeerd geïnterpreteerde tweets of uitspraken. Ik kan tientallen recente voorbeelden aanhalen.

Verder vond het onderzoek dat ook zoekmotoren, vooral Google natuurlijk ook vaak gebruikt wordt om te zoeken naar nieuws. 82 % van de respondenten gebruikt Google precies daarvoor. 99% van de journalisten en bloggers gebruikt Google om achtergrondinformatie te vinden.

Ook om hun eigen schrijfwerk te promoten, gebruiken journalisten bloggers: 83% van hen doet dat.

Toch blijken journalisten nog veel waarde te hechten aan klassieke persberichten en vier op de vijf verwacht “dat het persbericht niet uit het medialandschap zal verdwijnen”.

Dat zoekmotoren worden gebruikt als bronnen van achtergrondinformatie wisten we al langer. Maar ook het gebruik van zoekmotoren om, zonder enig checken van de bronnen, berichten te schrijven is niet nieuw en dat zorgt soms wel voor flaters.

Voor bedrijven is het in elk geval goed nieuws: ze weten nu zeker dat het de moeite loont om te bloggen, tweeten en aan hun SEO en online PR te werken om in de “media” te komen.

Of het toenemende gebruik van Twitter een goede zaak is voor de journalistiek, zoals ze hoort te zijn, is een andere vraag waarop ik het antwoord graag even voor mezelf houdt.

De auteur is een online marketing consulent en voormalig journalist. Je kunt hem volgen op Twitter of op zijn blog

Back to top button
Close
Close