Google koning van de malware

De bekende zoekmotor toont in zijn zoekresultaten de meeste malware, maar deze resultaten correleren met zijn marktaandeel.

post-image-3
De security firma Barracuda Networks heeft Google bekroond tot “koning van de malware”. Google toont in zijn zoekresultaten twee keer meer malwarelinks dan zijn concurrenten Bing, Yahoo en Twitter tesamen. Volgens het bedrijf afficheert Google, na een analyse van 25.752 onderwerpen en 5,5 miljoen geafficheerde zoekresultaten, 69% van alle gedetecteerde malware, waar dat bij Google 18% is, bij Bing 12% en bij Twitter 1%. De tijd tussen het verschijnen van malware op Twitter en de verschijning op een zoekmotor bedraagt bij Google 1,2 dagen, bij Bing 4,3 dagen en 4,8 dagen bij Yahoo. Dat Google zo populair is in malwarekringen, is voornamelijk te wijten aan de efficiëntie van zijn zoekmotor. Volgens een studie van Comscore gebeuren 62,6% van alle Amerikaanse zoekopdrachten via Google. Yahoo neemt 18,9% voor zijn rekening, en Bing 12,7%.

Barracuda heeft ook een aantal interessante gegevens over Twitter gepubliceerd. Volgens de analisten steeg in juni de criminaliteit op de microbloggingsite met 2,38%, of gemiddeld 1,67% per kwartaal. Barracuda baseert zich daarvoor op een onderzoek van 25 miljoen accounts. Het bedrijf stelt ook dat slechts 28,87% van de gebruikers “echte” gebruikers zijn van het platform, zijnde zij die actief gebruik maken van Twitter, en die andere accounts opvolgen of eigen followers hebben. Algemeen genomen stijgt de activiteit nog op de website, wat Twitter nog aantrekkelijker maakt voor criminelen. 15,8% van de accounts hebben daarentegen geen enkele follower, terwijl dat in  2009 nog 30% was. 36,39% van de Twittergebruikers hebben tussen één en vier abonnees. Slechts één procent heeft meer dan 1000 followers.

De cijfers tonen ook aan dat er een omgekeerde correlatie is tussen het aantal tweets en het aantal followers. Hoe meer updates een Twitteraccount heeft, hoe meer gebruikers afhaken follower te zijn. Zij willen hun homepage niet ‘vervuild’ zien met te veel, of nutteloze updates.

Tot slot: 30,62% van de gebruikers heeft nog nooit een tweet gepubliceerd.

Guillaume Garnier
Meer informatie op www.lemondeinformatique.com 
Back to top button
Close
Close