Amerikaanse consumentenvereniging raad de aankoop van een iPhone 4 af

Consumer Reports, het magazine van een invloedrijke Amerikaanse consumentenvereniging, heeft een rapport gepubliceerd over de nieuwe smartphone van Apple. De vereniging raadt de aankoop van een dergelijk toestel af. De reden daarvoor: een probleem met de 3G-ontvangst.

post-image-3
Als vertegenwoordiger van 60 miljoen Amerikaanse consumenten, liet Consumer Reports drie exemplaren van de iPhone 4 door zijn ingenieurs testen in een speciaal labo. Alle toestellen bleken problemen te hebben met de ontvangst van het 3G-signaal. De ontvangst verslechtert aanzienlijk wanneer de gebruiker zijn hand over de linkerkant van de achterzijde van het toestel houdt. De ingenieurs testten ook, in dezelfde omstandigheden en via hetzelfde netwerk, de ontvangst van de iPhone 4 met deze van andere telefoontoestellen, waaronder de iPhone 3GS en de Palm Pre. Enkel de smartphone van Apple vertoonde problemen met de ontvangst.

Consumer Reports heeft ook vragen bij de uitleg die Apple bood in een recent communiqué. Volgens de Californische firma ligt de oorzaak aan een defecte formule voor het berekenen van de signaalsterkte, en zal dit probleem automatisch worden verholpen door een update van de software. “Het signaalprobleem is de reden waarom wij de iPhone 4 niet beschouwen als een aan te bevelen model, hoewel andere tests de iPhone 4 helemaal bovenaan de lijst zetten van beste smartphones,” schrijft Consumer Reports op zijn website. Om het ontvangstprobleem van de iPhone 4 op te lossen, stelt het magazine een simpele en doeltreffende oplossing voor: de metalen rand van het apparaat openen met een stukje tape of door het gebruik van een rubberen dop.

“Degenen die een iPhone willen die goed werkt, zonder het apparaat te moeten openen, blijven wij het oudere model aanraden, de iPhone 3GS,” besluit het magazine. Echter: Apple is nog steeds niet in staat om voldoende smartphones te leveren aan de operatoren. In de Verenigde Staten ondernemen Apple en AT&T een collectieve actie, ten voordele van consumenten die te maken kregen met verlies van het ontvangstsignaal.

Serge Leblal 
Meer informatie http://www.lemondeinformatique.fr
Back to top button
Close
Close