Home/Tips & tricks/De segmentering van doelgroepen De segmentering van doelgroepen Segmentering van de doelgroepen is één van de belangrijkste activiteiten voor wie gericht aan e-mail marketing en andere vormen van interactieve marketing wil doen. Het is dat niet alleen vanuit campagne-standpunt of voor het verbeteren van de conversie. Het is ook cruciaal bij het opstellen van een marketingstrategie. 2010-07-08Comment Je zult ook verschillende doelgroepen en segmenten vastleggen bij het definiëren van specifieke marketingstrategieën, zoals social media marketing, content marketing, online reclame, etc.Als we over segmentering praten, denken we vaak in hokjes, labels en categorieën. We kleven etiketten op wat uiteindelijk mensen zijn.Bij segmentering ga je best af op persoonlijke parameters, bijvoorbeeld in functie van het online gedrag, dan op vage, algemene en nietszeggende parameters als geslacht of leeftijd. Om maar een voorbeeld te geven: er zijn ook vijftig-plussers die graag eens een computerspelletje spelen…Segmentering is niet alleen een kwestie van het verbeteren van de conversie en ROI van onze marketingactiviteiten. In zekere zin willen de abonnees van onze e-mails en andere activiteiten gesegmenteerd worden. Tenminste als ze daardoor ook meer aangepaste en dus relevante informatie, service of promoties krijgen. Bij het segmenteren ga je, naast demografische gegevens en algemene online parameters als “het aantal bezochte webpagina’s” of het aantal kliks op e-mails, best uit van het type content dat mensen interesseert zoals de contentgroepen waartoe de pagina’s behoren die ze bezochten op je website. Of het type informatie waar ze op klikten in je e-mails. Dat zegt veel meer over hun voorkeuren en noden.Probeer bij segmentering zoveel mogelijk af te gaan op wat mensen echt willen. Doe dat door het analyseren van hun online gedrag maar ook door het hen te vragen. Wat je uiteindelijk wilt bereiken is de beste service en de juiste informatie op het gepaste moment bieden. Relevantie is nog steeds de beste parameter voor conversie. En relevantie is op zijn beurt nog steeds functie van de individuele gedragingen en signalen van de individuele klant of prospect.Natuurlijk moet je de juiste tools hebben om zo gepersonaliseerd te werken. Maar ook als je die niet hebt of om andere redenen moet werken met ruimere segmenten (zoals bijvoorbeeld vaak in B2C) kijk je best naar de voordelen en gedragingen van je doelgroepen in plaats van naar algemene parameters.Bron. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address