Google maakt bekend hoeveel het uitbetaalt aan AdSense gebruikers

Als Google bedrijfsresultaten publiceert, zegt het daarbij altijd welk aandeel van de omzet naar partners gaat met op de eerste plaats de vele uitgevers die gebruik maken van zijn AdSense platform en search engine advertenties.

post-image-3
Maar het bedrijf blijft meestal vrij vaag over de manier waarop het precies zijn reclame-inkomsten deelt met uitgevers. Sinds vorige week is daar wat verandering in gekomen.

Het bedrijf heeft immers in zijn blog geschreven dat het 68% van de revenue van zogeheten “content” advertenties betaalt aan zijn partners voor advertenties die verschijnen op de sites van die partners. Bij search advertenties is dat 51% van de revenues.

Het is de vraag of Google met de bekendmaking echt transparanter wil worden dan vroeger of dat het weinig keuze heeft nu de druk van uitgevers maar vooral van regulatoren groter wordt.

In de Wall Street Journal zegt een persoon die van de situatie op de hoogte is dat Google al even praatte over de bekendmaking van zijn revenue split en dat het recente antitrust onderzoek dat door enkele Italiaanse kranten werd opgestart “het geschikte moment leek”.

Italië is natuurlijk niet het enige land waarin Google geconfronteerd wordt met klachten over zijn quasi-monopolie in de wereld van de search engines.

In de blogpost van Google staat ook dat de revenue sharing van AdSense niet veranderd is sinds de start van het platform in 2003 en dat de revenue sharing van de search advertenties ongewijzigd is sinds 2005.

Google gaf de algemene percentages maar natuurlijk heeft het bedrijf ook heel wat overeenkomsten met grote uitgevers waar andere voorwaarden werden mee onderhandeld.
Daarover vertelde het bedrijf echter niets.
Back to top button
Close
Close