Bedrijven maken slechts met mondjesmaat gebruik van sociale tools

De deelnemers (leveranciers, consultants, eindgebruiker) aan de Enterprise Conference 2.0 in Boston, die nog duurt tot donderdag, konden vaststellen dat het gebruik van sociale netwerktools in de communicatie stilaan van de grond komt bij bedrijven.

post-image-3
“Hoewel het waar is dat er meer en meer grote en kleine bedrijven zijn die beginnen te experimenteren met internet en externe 2.0-strategieën, blijft de belangrijkste vraag dezelfde: “waarom zijn wij altijd de eersten die van deze nieuwe manier van werken gebruik maken,” zegt Susan Scrupski, stichter van de “Conseil pour l’Adoption de 2.0” en lid van de raad van bestuur  van de conferentie, in een blog deze week. “Het goede nieuws is dat we nu al erg mee zijn met een fenomeen dat binnen afzienbare tijd de wereld zoals we die nu kennen, ingrijpend zal veranderen,” voegt ze eraan toe. “Deze sociale transformatie zal ingrijpender zijn dan alle technologische transformaties waarvan we tot nu toe al getuige zijn geweest (met inbegrip van het internet en de mobiele telefonie).”

Het evenement van dit jaar lijkt meer spreeksessies te bevatten dan de vorige jaren. Wat tot de vaststelling leidt dat de beurs Enterprise 2.0 een steeds grotere interesse lijkt op te wekken zowel bij eindgebruikers als bij leveranciers en consultants. “In het begin was ik een beetje terughoudend, maar nu ben ik optimistischer,” verklaarde Michael Coté, analist bij Redmonk. “Voor de eerste keer dit jaar, en dit sinds lang, voel ik aan dat de klanten het Enterprise 2.0-aanbod echt willen uitproberen en aankopen. Tot voor kort wilden ze daarmee nog wachten, of was er geen budget voor.”

“Het feit dat verschillende Enterprise 2.0-producten in de SaaS-mode (Software as a Service) worden voorgesteld, maakt het voor bedrijven ook veel interessanter om ons aanbod uit te proberen,” merkt Michael Coté op. “De verspreiding van het samenwerkingsplatform SharePoint van Microsoft, heeft ter validatie gediend voor de volledige markt, en ook de producten zelf zijn erg geëvolueerd. Aanvankelijk was er een groot aanbod dat draaide rond wiki’s en blogs, maar ik stel vast dat bedrijven zich nu veel meer richten op platforms en applicaties,” zegt hij. 

Jean Elyan 
Meer informatie http://www.lemondeinformatique.fr
Back to top button
Close
Close