Segmentering is een must in e-mail marketing

  Mensen willen vandaag op een persoonlijke manier aangesproken worden of spreken met bedrijven via de kanalen van hun keuze. Segmentering is dan ook een must voor wie efficiënt aan e-mail marketing wil doen.

post-image-3
Het segmenteren van de doelgroepen van je mails heeft trouwens niet alleen te maken met het verhogen met de efficiëntie maar ook met de verwachtingen van de bestemmelingen. Mensen willen relevante en dus per defintie gepersonaliseerde content in functie van hun profiel en noden.

Er zijn verschillende manieren om aan segmentering van je email databank te doen en de mate waarin je dat kan doen hangt af van de kwaliteit van je databank en de tools die je in huis hebt om data te koppelen, het online gedrag van je abonnees te tracen en nog veel meer.

De eenvoudigste methode van segmentering is natuurlijk in functie van allerlei demografische gegevens.

Als marketeer ga je in het kader van acties om de databank te verrijken, gradueel steeds meer gegevens verzamelen. Op die manier kom je ook meer te weten dan simpele demografische gegevens maar kun je gaan peilen naar de noden en veel meer door het stellen van de juiste vragen. Gebruik die data ook voor verdere segmentering.

Een tweede manier om te segmenteren is het analyseren van het online gedrag van je abonnees. Zo kun je bijvoorbeeld gaan kijken welke pagina’s ze op je site bezochtten, welke producten ze bekeken en nog veel meer. Daarvoor heb je wel een koppeling met een web analytics pakket nodig.
Back to top button
Close
Close