Rapport: image-building op het internet, houd greep op je digitale identiteit

SURF, een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse universiteiten, hogescholen en onderzoeksinstellingen om aan ICT-innovaties te werken heeft een rapport gepubliceerd betreffende identiteit en privacy in deze tijden van sociale netwerksites.

post-image-3
Het rapport, dat werd opgesteld door SURFdirect, de Digitale Rechten Expertise Community van SURF, geeft richtlijnen hoe studenten wetenschappers op een verstandige manier kunnen omgaan met hun digitale identiteit èn die van anderen.

Eén van de conclusies is dat, door het slim om te gaan met de publicatiemogelijkheden van het internet, een “gewenst imago” kan worden opgebouwd.

Juridisch adviseur Evelijn Jeunink: "De manier waarop we communiceren is de afgelopen jaren sterk veranderd. Bij onze beeldvorming van anderen maken we veelvuldig gebruik van de informatie die op internet te vinden is. De gevonden informatie bepaalt mede het imago van de persoon in kwestie. Zorgvuldigheid in het bewaken van het imago is daarom essentieel, ook online".

Social netwerken spelen een vooraanstaande rol in het rapport, dat naast voor de eigenlijke doelgroep, ook geschikt is voor bedrijven.

Het rapport schrijft dat sociale netwerksites bij uitstek geschikt zijn om een digitale identiteit en online reputatie vorm te geven: “sociale netwerksites brengen iemands netwerk in kaart, voor de persoon zelf en voor anderen en bieden de gebruiker allerlei mogelijkheden om zijn of haar digitale ego te pimpen en uit te dragen”.

Verder wordt er ook heel wat aandacht besteed aan het privacybeleid van sociale netwerken en het misbruik van gegevens.

Je kunt het rapport downloaden via deze link (opent PDF).

Back to top button
Close
Close