Peer-to-peer en no-nonsense social media marketing advies

De oprichter van Digimedia schrijft binnenkort weer voor Inside en voor Digimedia maar is nu vooral internationaal actief bezig.Zijn focus ligt vooral op sociale media waar hij internationaal probeert de hype uit te halen en zich sterk richt op de gevolgen van de social media evolutie op allerlei andere digitale vormen van digitale marketing, zoals e-mail marketing en de integratiemogelijkheden.

post-image-3
Om de hype uit social media te halen heeft hij op een pure peer-to-peer (zoals het hoort in social media) en vrijwillige basis de koppen bij elkaar gestoken met gelijkgezinde bloggers en experts uit de hele wereld om een peer-to-peer netwerk te starten waarbij marketeers elkaar advies geven. Het leitmotiv: “geen grootste theorieën en blabla maar down-to-earth waarde leveren”.

Het team bloggers heeft daarmee al heel wat successen geboekt en relaties aangeknoopt met mensen als Jim Sterne, Dave Chaffey, Olivier Blanchard, Joe Pulizzi en Brian Solis.

Sinds gisteren beginnen al de bloggers uit het Europese netwerk, die de peer-to-peer en hands-on advies filosofie volgen, onder de paraplunaam The Social Marketing Forum via LinkedIn alle marketeers die op zoek zijn naar informatie over de impact van het sociale mediafenomeen te vergaren. Op Facebook en een kleinschalige Ning community gebeurde dat al langer.

De LinkedIn community telt na één dag al 500 leden, inclusief verschillende subgroepen. Deze week ligt de klemtoon op Europa, volgende week volgen de VS en Australië waar er  ook heel wat partijen in het concept geloven. Geen top-down, bottom-up en peer-to peer.

Het forum heeft ook webinars en white papers op stapel staan en nog een aantal verrassingen waarover later meer.

Gevraagd naar de redenen van dit initiatief antwoordt hij: “Er wordt heel veel geleuterd over social media en weinig gedaan. Er zijn daarbij grote verschillen per land. In de VS bijvoorbeeld is de integratie tussen social media en e-mail al lang een feit. Veel marketeers worden ook door de vele zelfverklaarde goeroes in de war gestuurd en bovendien ligt er een enorme focus op de kanalen. Terwijl het daar niet om gaat. De kanalen komen laatst in een strategie. De doelstellingen, verhalen (content) en relaties eerst. Social media marketing is niets nieuws. Wat er wel nieuw is, is dat de bedrijven nu echt moeten communiceren in twee richtingen (luisteren!), cross-channel moeten denken en klanten moeten gaan benaderen als mensen van vlees en bloed. En eindelijk schiet iedereen wakker en beseft men hoe belangrijk content wel is en daar kan een contentbeest als ik alleen maar blij mee zijn.”

Marketeers die op zoek zijn naar degelijk advies en discussies op een onafhankelijk peer-to-peer platformen kunnen lid worden van de LinkedIn groep via deze link.
Back to top button
Close
Close