De integratie van social media en e-mail: enkele meettips

Steeds meer e-mail marketeers maken gebruik van de mogelijkheden van sociale media in hun e-mail campagnes. Op die manier kunnen ze de kracht van beide media combineren en een groter bereik behalen. Bovendien laten ze hun abonnees zo toe om actief te interageren met de content van de e-mails.

post-image-3

De integratie van e-mail marketing en social media marketing heeft ook gevolgen op de metrics en key performance indicators (KPI’s) die e-mail marketeers gaan gebruiken.


Naast de traditionele tactische parameters en metrics op het vlak van conversie en financiële return, komen ook KPI’s op het vlak van engagement, viral reach en interactie met de abonnees meer aan bod. Maar je kunt ook op nog heel wat andere manieren tewerk gaan.

In social media marketing wordt er vaak gepraat over de identificatie van influencers. Nu de integratie van social media marketing en e-mail marketing een feit is kun je ook in je e-mails influencers zoeken.


Via deze post vonden we enkele uitstekende voorbeelden. Zo kunnen de volgende KPI’s e-mail marketeers helpen bij het bepalen van de waarde en bijdrage van zogeheten influencers in de e-mail lijst.

Contacten

Als de ‘sociale content’ (content die de moeite van het delen waard is) de ontvangers van je e-mails aanzet om te delen, zullen de zogeheten ‘sharing tools’ die je in je e-mails opneemt, je iets vertellen over de omvang van het netwerk van je abonnees en je toelaten diegenen te identificeren die het meeste ‘influencer’ potentieel hebben.

Het aantal gedeelde uitnodigingen

Nieuwe oplossingen, die aanzetten tot sharing, bieden je de mogelijkheid om het sociale engagement van je abonnees te bepalen bij het tracken van het aantal verstuurde uitnodigingen (om in te schrijven of iets te delen bijvoorbeeld).


Het aantal aanvaarde uitnodigingen

Het is niet omdat een abonnee van je e-mails een vriend uitnodigt, dat die ook aanvaardt. De echte influencers zijn niet per se zij die de meeste uitnodigingen versturen maar zij die het meeste anderen kunnen aanzetten tot effectieve participatie.


Conversie

Je kunt ook de conversie gaan bekijken op een ander, meer sociaal niveau. Zo kun je nagaan hoeveel van de leden van de persoonlijke netwerken van je abonnees tot conversie hebben geleid.


Wie meer wil weten over hoe je e-mail en social media kunt integreren, kan terecht op deze link.

Back to top button
Close
Close