Een andere kijk op het meten en evalueren van social media marketing

Rick Liebling, de “Global Director of Client Management” bij communicatiebureau Taylor, zei vorig weekend in een interview dat sociale media de regels van de marketing hebben veranderd en de macht meer bij de consument hebben gelegd maar dat het meten van social media marketing activiteiten nog al te zeer is gericht op het merk zelf.

post-image-3
Volgens Liebling is het tijd om te kijken naar wat hij de ‘Consumer ROI’ noemt.

Welke waarde bieden merken in ruil voor alles wat consumenten doen om met hen te ‘connecteren’ via blogs, social media en nog veel meer.

Het is een interessante kijk die je doet nadenken. We meten allemaal immers vooral wat er wordt gezegd over ons bedrijf en merk op sociale media maar zouden we niet beter ook meer samenwerken met onze klanten om ‘meer relevante producten en diensten te maken’, zegt Liebling.

Het ruikt een beetje naar crowdsourcing, co-creatie en collaboration maar het is meer dan dat.

Volgens het interview met Liebling op Facebook, moeten merken veel opener en flexibel zijn en sneller antwoorden.

Het gaat er voor hem niet om hoeveel Twitter volgers of social media fans je hebt maar wel dat je focust op het creëren van zinvolle relaties met klanten die echt betrokken zijn bij je merk.

Je kunt het volledige interview hier lezen.
Back to top button
Close
Close