De sociale netwerken: belangrijke informatieverspreider bij natuurrampen

Na de gruwelijke aardbeving in Haïti, heeft de aarde heeft opnieuw gebeefd. Ditmaal in Chili. De verschillende sociale netwerken helpen mee informatie te verschaffen over deze ramp aan de buitenwereld, en zelfs gewonden terug te vinden. Ook in Frankrijk werd de storm Xynthia door de sociale netwerken op de voet gevolgd.

post-image-3

Na de beving in Chili en de tsunami die erop volgde in de Stille Oceaan, gebruikten NGO’s, de overheid, bedrijven en inwoners Google, Twitter, Facebook en YouTube om informatie te verspreiden.

Zo kondigde Google de adaptatie aan van een People Finder-applicatie om slachtoffers van de katastrofe te localiseren. Google vergemakkelijkt ook het schenken van geld aan Unicef en Direct Relief International. De zoekmotor plaatste ook links naar andere applicaties van YouTube of Maps om de actualiteit op de voet te volgen.

De katastrofen die de laatste tijd plaatsvonden, tonen de kracht van Twitter als real-time communicatie-instrument. De microbloggingsite heeft donatieverzoeken geredigeerd naar het Chileense Rode Kruis.

Op die andere sociale netwerkingsite, Facebook, werden talrijke steunpagina’s opgericht en foto’s en andere informatie over de ramp geplaatst.

Een snelle blik op het internet toont ons dat meerdere personen video’s hebben gepost op YouTube die de vernietigende kracht van de aardbeving toonden of de verwoesting van de vloedgolf die erop volgde.

Ten slotte diende het gebruik van sociale netwerken vooral om informatie verder te verspreiden. Zo werd een bericht op de website 20minutes.fr over de evacuatie van inwoners, al meteen overgenomen door zo’n 2000 personen op Twitter.

Jacques Cheminat
Meer info op http://www.lemondeinformatique.fr/

Back to top button
Close
Close