De rol van je werknemers in een social media marketing strategie

Om actief aan social networking conversaties deel te nemen, moet een bedrijf een klantgerichte houding hebben.

post-image-3
Veel bedrijven beweren dat ze een dergelijke houding hebben en positioneren zichzelf als klantgerichte merken. Maar om als bedrijf echt klantgericht te zijn, zijn er heel wat veranderingen nodig en dat gebeurt niet in één dag.

Het vereist cross-divisionele samenwerking en van veel managers en medewerkers een enorme verschuiving in hun houding.

Klantgerichtheid moet zich uitspreiden tot alle medewerkers en zeker tot degenen die in  contact staan met klanten, inclusief de mensen die in het magazijn werken (in B2B bedrijven komen zij vaak in contact met klanten, bijvoorbeeld via een pick-up desk).

Dus er  komt heel wat “change management” aan te pas. Dat geldt niet alleen voor het klantgerichte aspect maar ook voor de social media strategie zelf. Bedrijven die met social media marketing starten zorgen best voor een training van hun medewerkers.

Het belang van een social media policy

Bovendien kun je je afvragen wie in je bedrijf er tegenwoordig geen contact heeft met (potentiële) klanten via sociale media. Is er eigenlijk iemand in je bedrijf die geen gebruik maakt van social media voor privé doeleinden en die af en toe eens een tweet stuurt over zijn werk of praat over het bedrijf waar hij werkt op één of ander ander sociaal medium? Zelfs als je nog niet actief op sociale media actief bent met je bedrijf.

Daarom is het ook belangrijk om een social media policy te hebben, ook als je dus (nog) niet aan social media marketing doet. Maar richt je in die policy niet te veel op wat je werknemers allemaal moeten doen en niet mogen doen. Integendeel: focus op hoe je je medewerkers kunt helpen en hen kunt trainen om deel te nemen om zo je social media aanwezigheid te verbeteren.

Je zult ook aan je medewerkers moeten uitleggen waarom je bezig bent met social media marketing, wat de bedrijfsdoelstellingen zijn en hoe je hoopt deze te bewerkstelligen.

Door uitleg en training te geven aan je medewerkers kun je hen aanmoedigen om mee te doen, wat een versterking van je social media aanwezigheid tot gevolg heeft en je bedrijf een meer menselijk en sociaal imago geeft.
Back to top button
Close
Close