Home/Social networking/Ontwikkelaars van Facebook toepassingen kunnen voortaan e-mail adressen werven Ontwikkelaars van Facebook toepassingen kunnen voortaan e-mail adressen werven Facebook lanceert een nieuwe dienst, waarmee bedrijven de e-mailadressen van de mensen die gebruik maken van de Facebook-toepassingen die ze hebben ontwikkeld, kunnen opvragen. 2010-02-17Comment Dit is belangrijk nieuws omdat het marketeers de mogelijkheid geeft om e-mail en Facebook te combineren en er ook een aantal nieuwe mogelijkheden beschikbaar worden om op verschillende manieren met de gebruikers van de social networking site te communiceren..Het zou dus wel eens een belangrijke stap van Facebook kunnen zijn in de verdere integratie van social media en e-mail marketing.Natuurlijk zijn er een aantal regels. Facebook wordt geen provider van e-maillijsten voor spammers.Dit zijn de richtlijnen van Facebook voor bedrijven die Facebook apps hebben ontwikkeld of willen ontwikkelen en het e-mail adres van de gebruikers er van willen kennen:a. Je mag geen e-mailadressen van gebruikers geven of verkopen aan derden.b. Je moet voldoen aan de bepalingen van de CAN-SPAM Act (de Amerikaanse anti-spam wetgeving. c. Je moet aan de gebruikers duidelijk uitleggen, via een privacy policy of “op een opvallende plaats”, hoe je gebruik wilt maken van hun e-mailadressen.d. De e-mails die je verstuurt moeten duidelijk aangegeven dat ze van jou zijn en het mag niet lijken alsof ze van Facebook of iemand anders komen. e. Alle e-mails naar gebruikers moeten afkomstig zijn uit dezelfde domeinnaam en je moet de domeinnaam in de Facebook Developer toepassing die je bouwt opgeven.Er zijn natuurlijk enkele mogelijke risico’s.Een ervan is dat richtlijnen niet meer dan…richtlijnen zijn en, ondanks de vele maatregelen, is het risico op misbruik toch erg reëel.Bovendien kun je als sociaal netwerk, zeker met een naam als Facebook, opstarten wat je wilt maar uiteindelijk beslissen de gebruikers. Dus alles zal afhangen van wat de mensen denken over deze dienst, en niet de marketeers.Het is ook afwachten wat de marketeers van deze nieuwe dienst denken. Wat denk jij?Volg ons op Twitter en stuur een DM! Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address