Home/Usability/Crowdsourcing: pro en contra Crowdsourcing: pro en contra Crowdsourcing is eenvoudig gezegd het gebruik maken van een community van mensen om ofwel bepaalde taken als het ware uit te besteden (vandaar de term, crowd + outsourcing) ofwel om inzichten te verwerven door beroep te doen op die community, de ‘crowd’ dus. 2010-02-15Comment Er wordt in deze sociale media tijden heel wat gepraat over crowdsourcing. Sommige bedrijven gebruiken het bijvoorbeeld om mensen samen te laten werken aan iets wat ze zelf niet zo goed kunnen of waar ze het geld niet voor hebben. In dat opzicht staat crowdsourcing soms in een negatief daglicht.Een voorbeeld: stel dat je een logo voor een product of je bedrijf wilt en je hebt geen zin om er veel geld aan uit te geven. Je kunt dan een community van designers opzoeken en de creatie van dat logo uitbesteden, bijvoorbeeld met een kleine incentive die veel minder kost dan wat je anders zou betalen. Het zelfde kun je bijvoorbeeld doen bij schrijfopdrachten, webdesign, vertaalopdrachten en nog veel meer. Deze praktijken worden door mensen die hun brood verdienen met deze diensten, natuurlijk niet erg geapprecieerd, om het zacht uit te drukken. Waarom lukt het zoveel bedrijven dan wel? Omdat er voor elke designer, copywriter of wat dan ook, die zijn brood verdient, altijd wel enkele debutanten zijn of mensen voor wie de opdrachten niet meteen binnenstromen.Als hun logodesign, tekst of wat dan ook er wordt uitgepikt, hebben ze – zeker als je bedrijf wat naam heeft – meteen een beter CV door. De grens tussen mensen een kans geven (en ze daarvoor ook te belonen) en profiteren is hier soms erg dun.Crowdsourcing als communityversterkerMaar crowdsourcing is veel meer dan dat en het biedt je ook mogelijkheden om de kracht van je merk te versterken en actief je community te betrekken. Een community kan in dit geval van alles zijn: een online community die zich rond je merk of bedrijf heeft geschaard of een panel van mensen die regelmatig meedoen aan enquêtes etc.Crowdsourcing kan zo een manier zijn om intelligentie te verwerven door beroep te doen op de ideeën van mensen uit je community en uit de interacties te leren welke ideeën het meeste bijval genieten. Er bestaan zelfs toepassingen die deze interacties niet alleen mogelijk maken maar ook automatisch de beste ideeën onder je aandacht brengen.Crowdsourcing is echter, zoals net gezegd, ook een geweldige manier om je volgers, fans, community etc. te betrekken. Als je de mensen die je volgen betrekt in een project, bijvoorbeeld om hen te laten suggesties doen voor nieuwe producten of hen te laten meebouwen aan iets dat hen ook ten goede komt, kun je de leden van je community een gevoel van betrokkenheid geven, hun enthousiasme aanwakkeren, hun onderlinge verbondenheid vergroten en ze zelfs loyaler te maken dan ze al waren.Maar opnieuw: zorg dat het project waardevol is voor hen, op welke manier dan ook. En als het puur gaat om het uitbesteden van een taak: zorg dan dat de beloning ook navenant is en dat je niet gaat profiteren. Anders kan crowdsourcing een smet op je reputatie worden.Transparantie en waarde zijn hier sleutelwoorden!Akkoord? Niet akkoord? Laat het weten!Volg ons op Twitter en stuur een DM! Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address