Meer dan 95% van alle emails is spam

Slechts 4,4 procent van alle emails komen ook daadwerkelijk aan op hun bestemming. De overige 95,6% worden geblokkeerd door diverse anti-spamprogramma’s van internetproviders- en individuele gebruikers. Dat zijn de resultaten van een rapport dat Enisa (European Network and Information Security Agency) heeft uitgebracht over spam en preventiemaatregelen ter vermindering ervan.

post-image-3

Het Enisa 2009 Spam-onderzoek verzamelde gegevens van 92 internetleveranciers, telecom- en emailoperatoren in 30 landen (waaronder 26 Europese), goed voor in totaal ongeveer 80 miljoen emailaccounts. In het merendeel van de gevallen zien de onderzochte bedrijven de strijd tegen spam als onderdeel van hun beveiligingsactiviteiten en beschouwen ze het als een belangrijk aspect van hun dienstverlening aan hun klanten. De strijd tegen spam wordt zelfs nog belangrijker beschouwd als die tegen de kosten voor breedbandverbinding.

Het moet gezegd worden dat spam, die niet door allerlei software wordt tegengehouden, en die toch de internetgebruiker bereikt, de klantendienst van een provider enorm veel klachtentelefoontjes oplevert. Volgens het rapport hebben bijna twee derde van alle klachtentelefoontjes spam als onderwerp. Operators investeren dus bakken geld in spampreventiemaatregelen.

De bestrijding en preventie tegen spam zijn weinig geëvolueerd sinds 2007, toen de vorige enquête van Enisa plaats vond. Het rapport kijkt ook naar de maatregelen die providers nemen, zoals blacklisting, whitelisting en reputatiesystemen. Volgens het rapport moeten providers beter samenwerken om de spambron te identificeren. Aan de andere kant moeten beleidsmakers en toezichthouders de conflicten tussen spamfiltering, privacy en de verplichting om af te leveren, beter verduidelijken.

Olivier Rafal
Meer info op www.lemondeinformatique.fr

Back to top button
Close
Close