Home/Social networking/De invloed van sociale media op public relations De invloed van sociale media op public relations We weten allemaal dat de sociale media revolutie een impact heeft op zowat alle gebieden van de marketing, communicatie, reclame en zelfs verkoop. 2010-01-07Comment Ook de PR-sector ontsnapt niet aan die invloed. Volgens PR-specialist Joel Leyden, moeten PR-professionals steeds meer kijken naar nieuwe media zoals sociale netwerken.Zelfs e-mail marketing is voor de man al stilaan over zijn hoogtepunt voor public relations doeleinden, ondermeer door het feit dat het zo veel gebruikt wordt dat sommige journalisten bang zijn om hun inbox te openen.Hoe bereik je vandaag dan de media? Volgens Leyden zijn de nieuwe namen in het PR-gebeuren Facebook, Twitter, YouTube en andere Web 2.0 kanalen.Maar ook PR-content creëren die geoptimaliseerd is voor zoekmotoren, is volgens de man een prioriteit geworden.Die evoluties laten zich ook voelen bij de belangrijke PR-spelers die steeds meer tools aan hun klanten ter beschikking moeten stellen om de impact van een persbericht te monitoren. Het gaat daarbij lang niet alleen meer over het aantal keren dat een persbericht werd gezien of gelezen, zoals vroeger, maar ook om de interacties.Denk daarbij aan het aantal keren dat de PR werd doorgestuurd, getweet, op een blog werd hernomen etc.Dit alles heeft ook een impact op de voorwaarden waaraan een moderne PR-professional moet voldoen. Naast een goede journalistieke of media-achtergrond moeten PR-mensen vandaag kennis hebben van het produceren van zoekmotorvriendelijke content, actief aanwezig zijn op sociale netwerken en goed vertrouwd zijn met Internet, aldus Leyden.Wie dus een job ambieert in public relations heeft best de nodige fans op Facebook en volgers op Twitter… Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address