Home/Social networking/Facebook belooft de privacy beter te beschermen Facebook belooft de privacy beter te beschermen Facebook zit bomvol tienduizenden apps, die door haar 250 miljoen leden erg op prijs gesteld worden, zelfs al hebben sommigen daarvan helemaal geen nut. Maar hoeveel internauten weten eigenlijk dat zij, door simpelweg toestemming te geven aan deze apps, eigenlijk ook de sleutel tot hun account geven? Deze waarschuwing wordt wel vermeld bij de lancering van een app, maar weinigen realiseren zich dat zij een deur wagenwijd open zetten. 2009-09-01Comment In Canada heeft het Commissariaat voor de bescherming van de privacy zich gebogen over dit probleem. Het heeft een waarschuwing verstuurd naar het sociale netwerk, en stelde twaalf aanbevelingen op. Facebook wil al langer haar privacy-beleid verbeteren. Nu belooft de site om de vereisten van de CCPVP te respecteren. Facebook wil daarmee enerzijds haar beleid voor de eerbiediging van de privacy verder uitbouwen, en anderzijds dit beleid duidelijker maken voor de gebruikers. Die paar waarschuwingen, die de internaut kan lezen, blijven heel discreet en geven helemaal niet de gevaren weer waaraan hij zich blootstelt. De gebruiker zal voortaan regelmatig opgeroepen worden om zijn beveiligingsinstellingen te herbekijken.Facebook heeft tevens beloofd dat het de procedures voor het inactiveren of opheffen van een account duidelijker zal omschrijven. Wie zich uit de site wenst terug te trekken heeft immers de grootste moeite om te weten te komen of die gegevens definitief verwijderd zijn. Paradoxaal genoeg worden er elke dag leden van het netwerk verbannen, alhoewel die toch erg actief zijn. Bij Facebook legt men uit dat de activiteiten van de leden gemeten wordt door een reeks algoritmes, die, op basis van een aantal parameters zoals de uren van het inloggen, het aantal contacten, en het aantal verzonden privé-boodschappen, bepalen of een internaut een potentieel gevaar is. Dit systeem staat echter nog niet op punt, en wist regelmatig accounts van gebruikers die het als spam beschouwt. Facebook zegt ook aan dit systeem te werken, zodat het beter en gerichter werkt.Miléna Nemec-PoncikMeer info op http://www.lemondeinformatique.fr/actualites/ Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address