Home/Online media/De markt begrijpt het niet, daarom licht Yahoo zijn akkoord met Microsoft toe De markt begrijpt het niet, daarom licht Yahoo zijn akkoord met Microsoft toe Om bij de marktanalisten wat licht in de duisternis te brengen, heeft Microsoft in een document dat het neergelegd heeft bij de SEC (Securities and Exchange Commission, de waakhond van de Amerikaanse beurs) enkele bijkomende inlichtingen gegeven over het akkoord dat het verleden week tekende met Microsoft over het online zoeken. 2009-08-07Comment Enerzijds zal Microsoft tien jaar lang Yahoo`s exclusieve leverancier worden voor technologie voor de zoekmachine en de online reclame; anderzijds wordt Yahoo wereldwijd de exclusieve verkoper voor Microsoft en zichzelf voor wat de online `premium` adverteerders betreft. In de eerste vijf jaar zal Yahoo 88% krijgen van de inkomsten uit de verkoop van reclame, die Microsoft op haar eigen sites genereert. Nadien zal de gigant kunnen terugkomen op de exclusiviteit die het aan Yahoo gaf voor de premium adverteerders. Wordt de exclusiviteit afgeschaft, dan wordt de vergoeding op 93% gebracht. Wil Yahoo echter deze exclusiviteit absoluut behouden, dan zal haar aandeel in de verkopen terugvallen naar 83%. Indien Microsoft zelf besluit om de exclusiviteit van Yahoo te behouden, dan zal het percentage van de inkomsten van die laatste 90% bedragen.Microsoft zal ook drie jaar lang 50 M$ per jaar betalen aan zijn partner, om eventuele kosten te vergoeden voor de overgang en de implementatie (de zoeksite van Yahoo zal voortaan met de Bing zoekmotor van Microsoft werken). De uitgever uit Redmond zou ook 400 werknemers van zijn partner in dienst nemen. Carol Bartz, PDG van Yahoo, kondigde van haar kant aan dat er jobs zouden verdwijnen als gevolg van het akkoord, zonder daarover meer details te geven. Het bedrijf voerde in de lente 2009 al een herstructurering door van 700 banen, en had in 2008 afscheid genomen van 2.400 werknemers. Momenteel zijn er iets minder dan 13.000 personen tewerkgesteld.Het akkoord tussen beide partijen zou definitief getekend worden op 27 oktober, en binnen twee jaar zou het geconcretiseerd moeten worden.Emmanuelle Delsol Meer info op http://www.lemondeinformatique.fr/ Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address