Bedrijven niet voorzichtig genoeg met reputatie op sociale netwerksites

Deloitte raadt bedrijven aan meer rekening te houden met de gevaren die verbonden zijn aan sociale netwerksites. 74% van de 2.000 ondervraagden denkt dat het makkelijk is een merk zwart te maken via sites als Facebook, Twitter en YouTube, zelfs wanneer dat niet de bedoeling is. 37% van hen houden geen rekening met welke impact hun commentaren, foto’s en video’s met zich kan meedragen op hun collega’s, bazen of klanten.

post-image-3

58% van de bazen kent de risico’s, maar slechts 15% bedenkt oplossingen om dat soort zaken tegen te gaan, en dan denken we vooral in termen van preventie en communicatie. Dat betekent evenwel niet dat de houdingen veranderen. De helft van de ondervraagde werknemers heeft niet de intensie hun manier van omgaan met sociale netwerksites te veranderen. 24% van hen negeert simpelweg de mening van hun baas over het onderwerp en slechts 15% kan zich vinden in de commentaar. Bedrijfsleiders en werknemers zijn ook enorm verdeeld wat betreft de voordelen die sociale netwerksites met zich meedragen wat betreft het evenwicht tussen het werkleven en het privéleven. 56% van de bedrijfsleiders denkt dat ze het evenwicht tussen de twee verbeteren, waar slechts 31% van de werknemers dat denkt.

44% van de ondervraagden gaat nooit naar zulke sites, 10% slechts één keer per week en 45% meerdere keren. Weinigen doen het dan nog van op de werkvloer (21%) en dan bevestigen ze dat dat voor professionele doeleinden is. 29% van de ondervraagde werknemers zegt dat de huidige economische tijden hen er toe brengt voorzichtiger te zijn met hun commentaren om sociale netwerksites. 7% kent mensen die ontslagen zijn nadat ze “ongepast” commentaar over hun werkgever op het internet hebben geplaatst.

Miléna Nemec-Poncik

Meer info op http://www.lemondeinformatique.fr/.

Back to top button
Close
Close