Yahoo/Microsoft: Carol Bartz houdt spelletje vol

Enkele dagen nadat ze verklaarde dat Yahoo een hoog bod van Microsoft zou kunnen aannemen, beweerde Carol Bartz, CEO van Yahoo, woensdag het tegendeel.

post-image-3

“Yahoo heeft hoe dan ook niets te maken met Microsoft”, zei ze tegen de investeerders. Volgens haar heeft haar bedrijf een schitterende toekomst, “die veel gezonder en veel eenvoudiger is” als ze geen enkele band onderhoudt met de gigant van Redmond. En om dit statement kracht bij te zetten: “we zouden veel beter af zijn als we de naam Microsoft nooit gehoord hadden”.

Carol Bartz ondersteunde haar woorden door uit te leggen dat de internetstrategieën van Microsoft en Yahoo radicaal verschillend zijn. Volgens haar lijdt het bedrijf van Steve Ballmer aan een complex ten opzichte van Google, en doet het eender wat om deze “geldmachine” af te stoppen. Resultaat, Microsoft versnippert, zet zijn echte beroep van ontwikkelaar aan de kant en verliest zelfs terrein op Google op de markt van kantoor- en communicatiesoftware. Yahoo van zijn kant behoudt zijn vooropgestelde traject, namelijk op internet gericht.

De CEO denkt overigens dat het verstandiger zou zijn als Yahoo de internetafdeling van Microsoft zou overnemen, en niet omgekeerd (dit alles terwijl ze toegeeft dat de operatie waarschijnlijk niet de goedkeuring van de autoriteiten voor anticoncurrentiële regulering zal krijgen).

Carol Bartz erkent dat een simpel partnerschap tussen de beide bedrijven een goed middel zou zijn om de concurrentie met Google aan te gaan en de bedrijfskosten met 700 miljoen dollar te drukken, maar dat zulk een akkoord niet essentieel is voor Yahoo en zijn 20% marktaandeel in de sector van online-zoekmachines (tegenover 64% voor Google en 5% voor Microsoft).

Miléna Nemec-Poncik

Meer info op http://www.lemondeinformatique.fr/.

Back to top button
Close
Close