E-mailing combineren met pedagogie

-Inside: Uw online marketing strategie is tamelijk jong en op zijn minst origineel te noemen doordat zij gebaseerd is op een pedagogisch project...

post-image-3

Annick Olivo, Marketing Manager bij Pelikan: Pelikan Belux heeft het educatieve project www.ikleerschrijven.be in oktober 2007 gelanceerd. Het is de eerste website van het merk die gebruikt wordt om een campagne te lanceren. Tot dan hadden wij nog geen gebruik gemaakt van links/banners op andere sites. De communicatie rond het project "ikleerschrijven.be" is gebaseerd op mailings, e-mailings en enkele advertenties in Klasse, De Bond en Le Ligueur. Daarom ook belandt 99% van onze bezoekers rechtstreeks op onze site.

-Aan wie hebt u de uitwerking van het project toevertrouwd?
Wij waren ervan overtuigd dat de website erg creatief moest zijn, wilden wij onze doelgroep van onderwijzers bereiken. Wij besloten daarom om met "The Parking Lot" in zee te gaan, dat alle aanpassingen van de site voor zijn rekening nam alsook het beheer van de e-mailings. Wij bestuderen echter ook de mogelijkheid om later onze e-mailing strategie binnenshuis te ontwikkelen.

-Is het in een crisisperiode gemakkelijk om de boodschap over te brengen?

Het staat als een paal boven water dat in tijden van crisis de boodschap helder en klaar moet zijn. De inhoud van de boodschap moet bovendien pakkend zijn en het bekijken waard. Een meerwaarde is dus onontbeerlijk.

- Welk budget hebt u voor dit project uitgetrokken? En hoe zit het voor 2009?
De lancering van de site www.ikleerschrijven.be was goed voor ongeveer 20% van ons budget voor online communicatie in 2008 (ontwikkeling van de website en verzending van e-mailings). Neemt men daarbij ook de acties die op de website gerealiseerd werden, de mailing, de advertenties en gratis reclameartikelen, dan komt men uit op ongeveer 42% van het marketing budget. Wij voorzien hetzelfde bedrag voor 2009.

-Maakt u ook gebruik van andere reclameformats op het internet?

Tot nu toe hebben wij nog geen campagne gevoerd op andere websites buiten die van onszelf. Maar elke e-mailing boodschap, direct mailing en advertentie nodigt uit om onze site te bezoeken. Met andere woorden, die website is de kern zelf van onze campagne om te leren te schrijven. Alle informatie, oefeningen, promo acties, wedstrijden, kunnen op de website gevolgd worden.

-Is de e-mailing een reclameformat dat aan uw verwachtingen voldoet?

De e-mailings zijn erg efficiënt om onze doelgroep, de onderwijzers, te bereiken. Op voorwaarde echter dat men niet elke week mails stuurt, want dan ontstaat het risico dat de boodschap in de prullenbak verdwijnt vooraleer ze gelezen wordt. En daarom organiseren wij ongeveer 3 communicaties/acties per jaar. Zij worden altijd verstuurd per papieren mailings naar de kleuter- en lagere scholen (5.000 st.) en per e-mailing naar wie zich geregistreerd heeft. De mailing heeft een nadeel: de brochure komt aan bij het secretariaat of bij de directeur, en wordt niet altijd doorgegeven aan de onderwijzers die erin geïnteresseerd zijn. De e-mailing daarentegen die aan de geregistreerde gebruikers gestuurd wordt heeft een enorm effect! Een actie rond gratis onderleggers zorgde ervoor dat de voorraad van 42.000 stuks amper 5 uren na verzending van de e-mailing al uitgeput was! Om aan de vraag te kunnen beantwoorden hebben wij daarom 30.000 bijkomende onderleggers aangeboden, die de volgende dag ook uitgeput waren!

-Kan u ons het project "Pelikan goes back to school" toelichten vanuit een optiek van internet marketing? Wat waren de technische middelen die gebruikt werden om de campagne te laten opvallen?
Het doel van het project was de positionering van het merk Pelikan in de scholen en de klaslokalen te verstevigen, en om de onderwijzers ervan te overtuigen dat Pelikan hen niet alleen kwaliteitsproducten aanbood maar ook informatie en nuttige pedagogische tools. Het thema van het project berust op het leren schrijven, dat wil zeggen het procedé van het schrijven (een goede houding op de stoel, de juiste manier om het schrijfgerei in de hand te nemen, schrijfgerei dat aangepast is aan het stadium van het leerproces, bijzondere aandacht voor de linkshandigen, enz.). Omdat dit onderwerp veel theoretische uitleg vergt, is het een must dat de website creatief is, aantrekkelijk, geloofwaardig en niet te commercieel; dat is ook de reden waarom de naam Pelikan niet in de URL voorkomt. Pelikan wou trouwens ook geen neerbuigende houding aannemen tegenover de onderwijzers. Wij deden daarom beroep op Piko de pelikaan, een sympathieke vogel die heel wat weet over het leren schrijven, die er graag over babbelt, en die als gids fungeert op de site www.ikleerschrijven.be.
De hele boodschap rond het leren schrijven zet aan tot het bezoeken van de website. Om er info te vinden over het leren schrijven, oefeningen te downloaden, te stemmen op wedstrijden, gratis onderleggers te bestellen, deel te nemen aan studies, kennis te maken met de nieuwe griffix producten, enz. Kortom, de website www.ikleerschrijven.be is de kern van de hele actie.

-Hoe hebt u uw "database" aangelegd voor de verzending van de e-mailing?
De eerste contacten werden gelegd via een mailing naar de scholen en via advertenties. Nadien vragen wij aan de bezoekers van de site om zich in te schrijven om de informatie en de oefeningen te raadplegen, om onderleggers te bestellen, aan wedstrijden deel te nemen. Door deze operatie hebben wij een database kunnen aanleggen van 16.240 geregistreerde personen, waarvan 85% onderwijzers zijn of specialisten in motoriek. En het aantal registraties groeit elke dag.

-Hebt u met uw online actie de vooropgestelde streefdoelen bereikt?
Wij hadden nooit gehoopt zoveel reacties te krijgen. De e-mailing acties geven ons tussen de 20 en 25% respons! In 18 maanden hebben wij zo 25.550 unieke bezoekers bereikt. Een hele toer, als men rekening houdt met de kleine doelgroep (de onderwijzers) waarmee wij communiceerden. De website is trouwens nog jong, en wij zijn ervan overtuigd dat wij nog altijd niet het maximum bereikt hebben.

Enkele cijfers om de resultaten van de campagne te illustreren:
• Totaal aantal bezoekers: 41.387
• Unieke bezoekers: 25.550
• Pagina`s per bezoek 9.6
• Tijd per bezoek 4:17 min
• Totaal bezochte pagina`s: 349.214
• Totaal geregistreerde personen: 16.240
• 42% heeft de site 2x bezocht of meer
• Verdeelde onderleggers: 110.000!

- Wat heeft het internet een merk als Pelikan te bieden?
Het internet biedt ons een flexibel, modern en niet al te duur medium. De marketingmogelijkheden zijn er enorm. De contacten die men daar legt zijn bovendien 100% positief. Onze bezoekers komen vrijwillig naar de site, omdat zij informatie willen ontdekken over hoe te leren schrijven, en over de Pelikan producten. De vele boodschappen aan het adres van Piko getuigen van het enthousiasme van de bezoekers. Een website is bovendien erg praktisch voor de logistieke organisatie. Het is niet meer nodig om formulieren naar een postbus op te sturen, noch urenlang gegevens in het systeem in te voeren.

Interview afgenomen door Boris Jancen

Back to top button
Close
Close