Home/Dossiers/De invloed van blogs bij de aankoop De invloed van blogs bij de aankoop Het aantal personen dat minstens één keer per maand blogs leest is in de 4 laatste jaren met 300% gestegen. Al wat zij lezen heeft een sterke invloed op hun aankoopbeslissingen. Een gegeven dat veel grote merken echter nog altijd bagatelliseren. 2009-02-16Comment Nu de feestdagen met hun stortvloed aan cadeautjes achter de rug zijn, is het misschien interessant om eens terug te komen op een studie naar de invloed van blogs die afgelopen zomer door Jupiter Research uitgevoerd werd in opdracht van BuzzLogic. Voor deze studie werd een staal van 2.000 regelmatige lezers ondervraagd (meer dan een keer per maand).Opgelet echter, zoals ook Fabien van het agentschap You to you onderlijnde: "Het gaat hier dus niet om internauten die toevallig via de zoekmachines op een blog terechtkomen. Maar om internauten die regelmatig blogs lezen. Het is hier dus slechts een gedeeltelijke analyse van de uitgeoefende invloed".De invloed van "user-generated content" op de aankoopEen adverteerder brengt 5 tot 30 boodschappen per dag uit (packaging, tv, pub, display, pers, ...). De gebruikers ontvangen er minstens 3.000 afkomstig van tientallen verschillende merken.Heel wat adverteerders investeren zeer zwaar in een erg duur mediaplan, om een zo groot mogelijke publicitaire zichtbaarheid te verwerven. En toch gelooft slechts 14% van de gebruikers in deze publiciteit. Het wordt evident dat de gebruikers geen oor meer hebben voor de boodschap van de merken maar liever luisteren naar hun kennissen en vrienden (78% gelooft in de aanbevelingen van andere gebruikers). Elke dag evolueren we verder van het tijdperk van de monoloog naar het rijk van de dialoog.Volgens een studie, in september 2008 uitgevoerd door Rubicon Consulting, zijn de commentaren van de gebruikers op blogs van grote invloed op de aankoop. Deze factor komt zelfs op de tweede plaats na de aanbeveling van een vriend of collega (terwijl de informatie die het merk zelf geeft of het advies van een verkoper slechts op de laatste plaats komt).Zelfs al staat vast dat slechts 9% van de gebruikers 80% van de content genereert (zij worden door Rubicon de "Most Frequent Contributors" genoemd), dan wil dat nog niet zeggen dat wij ons richten tot een uiterst kleine en erg gerichte doelgroep. De meerderheid van de bloglezers lezen inderdaad de content in plaats van er actief aan deel te nemen, maar hun aankoopgedrag blijft in hoge mate beïnvloed worden door deze commentaren.Ook vandaag nog zijn er heel wat grote merken zich niet bewust van het belang van deze communities, omdat er slechts weinig echt actieve medewerkers zijn aan de blogs. Zij vergissen zich echter jammerlijk, want er zijn meer "voyeurs" dan "posters", en de commentaren van die laatsten beïnvloeden in hoge mate het aankoopgedrag van die eerste categorie.En de blogs?Maar laat ons terugkeren naar deze studie van het onderzoeksbureau Jupiter Research, om er enkele interessante gegevens uit te halen.Alhoewel de hightech bovenaan staat op vlak van invloed die de blogs uitoefenen, worden ook de andere sectoren zoals ontspanning (15%), speelgoed / games / sportartikelen (14%), reizen (12%), auto`s 11%) en gezondheid (10%) duidelijk beïnvloed door de content van blogs.Ontleedt men deze cijfers, dan zou, volgens het onderzoek van Jupiter, 52% van de gebruikers die bevestigen dat zij bij hun aankoopbeslissing beïnvloed werden door een blog, ook zeggen dat dit blog een cruciale rol gespeeld heeft bij de beslissing om tot de aankoop over te gaan.Uiteraard is er niet alleen de aankoop zelf; de studie geeft ons ook cijfers over de andere invloeden die een blog kan hebben op de gebruiker:- De keuze van een product of een dienst (21%)- Een keuze preciseren (19%)- Vragen stellen, bijkomende inlichtingen vergaren (19%)- Een product of een dienst ontdekken (17%)- Geruststellen (14%)- Een aankoop beïnvloeden (13%)- Een aankoop uitvoeren (7%)Andere interessante elementen bij deze studie: de blogs gaan als navigatietool steeds meer de concurrentie aan met de zoekmachines. De regelmatige lezers van blogs (38%) gebruiken de blogs vaak om andere content op andere blogs te ontdekken, en dit heeft zeer interessante gevolgen voor de adverteerders, aldus Rob Crumpler, CEO bij Buzzlogics.Ook verrassend is het feit dat de reclame op de blogs op gelijke voet staat met de gesponsorde links bij de zoekmachines. Over het algemeen genomen hebben 25% van de bloglezers vertrouwen in de reclame die zij op blogs aantreffen, tegenover 19% in de links bij sociale netwerken (de invloed van blogs in vergelijking met die van de sociale netwerken was het voornaamste doel van deze studie). Nog opmerkelijker: voor 39% van de ondervraagden heeft de link op een blog evenveel waarde als de aanbeveling van een persoon.Voor velen onder ons stond het al vast, maar het wordt steeds duidelijker dat de blogs (en de gesprekken die er zich afspelen) het aankoopgedrag beïnvloeden en dat de grote merken zullen moeten leren om de interactie met de gebruiker te zoeken op de plekken waar die zich bevindt.Ik eindig met deze woorden van Rob Crumpler, CEO van Buzzlogics: "De blogs groeien uit tot gidsen die men vertrouwt, die de internauten bij hun zoektocht naar specifieke informatie dirigeren naar online interessecentra. Wanneer wij in staat zijn om uit te vinden waar ergens in de blogosfeer zich dat afspeelt, dan biedt dit ons een zicht op de intenties van de gebruikers, en krijgen wij ook een manier om de publiciteit beter te richten naar deze geschikte doelgroep. Dat is goed nieuws voor de adverteerders die in de huidige omstandigheden hun rendement willen optimaliseren". Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address