Studie Microsoft Advertising over online aankoop luxeproducten

De Belgen blijken geen grote kopers van luxeproducten via Internet te zijn. Tenminste niet in vergelijking met andere Europeanen.

post-image-3

Onder luxeproducten verstaan we ondermeer horloges, parfums, cosmetica, designerkledij en handtassen. Wel is Internet een belangrijk informatiekanaal, net als in andere Europese landen.

Zo wisselt meer dan een derde via instant messaging en e-mail ideeën voor geschenken uit en zoekt op het internet productinformatie. De aankoop zelf gebeurt nog grotendeels in de klassieke ‘offline’ winkels.

Nog enkele resultaten over de Belgische deelnemers aan het onderzoek:
- Van alle aangekochte luxegoederen is bijna de helft bestemd om cadeau te doen.
-  Uit het hele pakket van luxeaankopen gaat het grootste deel van het budget naar jassen en jurken.
- Van alle deelnemende landen spenderen de Belgen het minst aan luxegoederen en kopen ze ook het minst online.
- Meer dan een derde van de Belgische luxefans gebruikt het internet om informatie over luxeproducten op te zoeken. De meerderheid gaat hiervoor nog steeds het liefst naar `offline` winkels.
- Om inspiratie op te doen, vraagt 38% advies aan vrienden en familie, vaak via e-mail of instant messaging.
- Voor 54% van de deelnemers speelt het internet een belangrijke rol in de periode vóór de aankoop.
- Belgische consumenten hebben een minder positieve houding ten opzichte van onlinereclame voor luxeproducten dan consumenten uit andere Europese landen. Nochtans klikt 42% van de Belgische deelnemers wel eens op onlineadvertenties voor luxeproducten.

Back to top button
Close
Close