Online reclame blijft ook in 2009 groeien in ons land

Uit een studie van het Belgische IAB blijkt dat, hoewel 2009 duidelijk een economisch moeilijk jaar wordt, de online reclame toch goed bestand zal zijn tegen de crisis.

post-image-3

Het onderzoek van het Interactive Advertising Bureau toont aan dat bijna de helft (48%) van de respondenten meent dat zijn budget voor online reclame volgend jaar zal stijgen. 41% verwacht dan weer een status quo in vergelijking met dit jaar. Conclusie: de bestedingen voor online reclame zullen volgend jaar globaal allicht stijgen.

En daar zijn ook goede redenen voor. Het IAB: “Volgens de ondervraagde adverteerders is Internet de ideale media-oplossing in deze uitzonderlijke economische periode”. Dat heeft te maken met een veelheid aan factoren, waaronder de meetbaarheid (de heilige ROI), de mogelijkheden van een meer doelgerichte benadering (targeting) en de interactiviteit.

Ook de mogelijkheid om via Internet aanwezig te zijn in de volledige aankoopcyclus is een belangrijke troef. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat het aandeel van de online budgetten blijft groeien ten opzichte van budgetten voor andere media.

Patrick Marck, General Manager van het IAB: "Onze studie toont aan dat de verdeling in 2008 tussen de online en offline communicatie (i.e. mediaruimte én productiekosten) 26,5% bedroeg ten opzichte van 73,5%. In 2009 menen de respondenten dat online reclame goed zal zijn voor 29,8% van het budget, dat is een stijging met 3,3% van de totale online bestedingen, media- én productiekosten inbegrepen. Het “offline” budget vertegenwoordigt vandaag nog steeds 70,2%".

Meer info en data op deze link.

Back to top button
Close
Close