Studie: de merkimpact van een overvloed aan display ads

Ad Clutter’ op websites, zeg maar een overvloed aan reclameformaten, heeft een negatieve impact op de merkboodschappen. Het lijkt voor de hand te liggen maar velen staan er niet bij stil.

post-image-3

Uit een onderzoek van Burst Media, waarover wordt bericht op MarketingVox, blijkt namelijk dat bijna 30% van de online volwassenen meteen een website verlaten als ze merken dat die vergeven is van de advertenties. En dat is natuurlijk geen goed nieuws voor de uitgevers van de bewuste sites.

Belangrijker is evenwel dat van diegenen die wel blijven, 75% minder aandacht besteedt aan de advertenties die op deze sites prijken. En dat is dan weer slecht nieuws voor de adverteerders die – al dan niet via hun bureaus – met deze sites in zee gaan.

Burst Media concludeert één en ander na een survey van 4.000 surfers en stelt verder vast dat te veel reclame de surfer danig op de heupen werkt. Conclusie: zowel de uitgever, adverteerder als bezoeker verliest.

Hoeveel advertenties moet je dan op een website plaatsen? Het merendeel van de surfers verkiest een tweetal per pagina. Natuurlijk moet je alles in zijn context zien. Het aantal Belgische sites met maar één of twee advertenties per pagina is zo goed als nihil. Maar we leven dan ook niet in de VS waar de surfende populatie toch wel net iets groter is. In elk geval voer voor een debat.

Back to top button
Close
Close