Totale waarde Adwords versus Omzet Analytics

We zijn er al meermaals mee geconfronteerd. Cijfers in Analytics vertonen verschillen met de geregistreerde klikken in Adwords. Dankzij de e-commerce tracking kan ook de omzet geanalyseerd worden in Analytics maar ook dit geeft verschillen met de omzetcijfers in Adwords. Tijd om hier dus even wat dieper op in te gaan.

post-image-3

a. verschil in klikken

Adwords en Anlytics houden er een verschillende manier van registreren op na. Ze werken beide met een cookie maar deze wordt op een andere manier gebruikt.
* De klik in Adwords wordt direct geregistreerd, de bezoeker in Analytics slechts na het laden van de code. Als een Adwords bezoeker de website verlaat voor de Analytics code is geladen, zal deze niet als bezoeker geregistreerd worden.
* De cookie heeft in Adwords een houdbaarheidsdatum van 30 dagen en deze in Analytics 6 maand.
* Wanneer in Adwords auto-tagging wordt aangezet verschijnt er na het klikken op een advertentie een “gclid=” in de url. Deze gclid is bij Google gekoppeld aan een campagne en een zoekwoord. Wanneer een bezoeker dit adres met het gclid er in bookmarked of linkt worden alle volgende bezoeken toegewezen aan die bijbehorende campagne of zoekwoord.

b. verschil in omzet

* Eens een Adwords bezoeker altijd een Adwords bezoeker, maar niet in Analytics. Zo kan het gebeuren dat een bezoeker eerst via Adwords op de site komt en 2 weken later via een banner converteert. Deze conversie zal door Adwords bij Adwords opgeteld worden maar door Analytics zal hij aan de laatste bron, de banner, toegewezen worden.
* Als je op een advertentietekst hebt geklikt en slechts 2 weken later converteert, dan zal Adwords de conversie op de dag van de klik toewijzen. Analytics zal dit echter op de dag van de conversie registreren.

De cijfers zijn dus zeker niet boekhoudkundig te gebruiken maar ze geven wel een indicatie die zeker van waarde is bij de analyse van een campagne/project.

Bron: bSeen

Back to top button
Close
Close