De rol van zoekmachinemarketing voor Vlaamse bedrijven

Het Aalterse Search Engine Marketing bedrijf Conba wijst ons op een licentiaatscriptie van laatstejaarsstudente Julie De Maertelaere.

post-image-3
De thesis kreeg de naam "Zoekmachinemarketing. Een kwalitatief en exploratief onderzoek” en verliep aan de vakgroep Communicatie-wetenschappen van Gent, onder het oog van professor Gino Verleye.

Een van de vaststellingen in de scriptie is dat het gevonden worden in de zoekresultaten van zoekrobots voor Vlaamse bedrijven de meest efficiënte manier is om hun doelgroep te bereiken.

Ook zien de bevraagde bedrijven SEM in de totale marketingmix als de beste manier om klanten, prospects of leveranciers te bereiken. Conba: “Bovendien wijst het onderzoek uit dat SEM in het algemeen de goedkoopste manier is om potentiële klanten te ronselen. Dat geldt zowel voor de consumenten- als de businessmarkt”.

Driekwart van de voor de thesis bevraagde bedrijven doet aan SEM. De helft daarvan gebruikt een gespecialiseerd bureau. Verder blijkt ook dat de meeste onderzochte Vlaamse bedrijven SEO (optimalisatie) boven SEA (zoekmotorreclame) verkiezen. Dat Conba ons op de thesis wijst is geen toeval want het bedrijf werd als testcase gebruikt.
Back to top button
Close
Close