De verkoop van digitale muziek in de VS: trends, prognoses en doelgroepen

De verkoop van online muziek maakt een steeds grotere brok uit van de algemene muziekverkoop. Maar de groei van de digitale muziekverkoop maakt allesbehalve de dalingen in de ‘fysieke’ verkoop goed.

post-image-3

Dat blijkt uit een recent rapport van Forrester (of beter het door Forrester overgenomen Jupiter Research) dat de Amerikaanse muziekmarkt onder de loep nam.

In het rapport, voluit ‘US Music Forecast, 2008 to 2013’ bekijkt Forrester Research de manier waarop consumenten muziek beluisteren en aanschaffen om op basis daarvan voorspellingen te kunnen doen over hoe de industrie de komende vijf jaar gaat evolueren.

Belangrijkste conclusie van Forrester: online muziek zal tegen 2013 41% uitmaken van de totale muziekmarkt maar die markt op zich zal in haar totaliteit krimpen.

Forrester zegt dat 18% van de internetgebruikers in de VS momenteel betaalt om muziek te downloaden. Gemiddeld spenderen ze daarbij 108 USD per jaar.

De betalende downloaders die een muziekabonnement hebben maken slechts 5% uit van de online gebruikers maar besteden wel meer: 200 USD per jaar. Nochtans zijn ze ‘minder welgesteld’ dan de andere betalende downloaders. Maar de laatste categorie bestaat wel uit ‘heviger’ muziekfans.

Bovendien zijn het ‘early adopters’ wat muziek op de mobiele telefoon betreft. Onze conclusie: wie mobiele muziek(telefoons) te slijten heeft kan dus gerust adverteren op webstekken die muziekabonnementen verkopen.

Meer informatie op deze link.

Back to top button
Close
Close