Het belang van user-generated content in het aankoopproces

Volgens een onderzoek door het Amerikaanse Rubicon Consulting komen online reviews (besprekingen) op een tweede plaats in de aankoopbeslissing.

post-image-3

Online reviews eindigen na WOM, voluit Word Of Mouth. Gezien het grote belang van de online besprekingen en commentaren van surfers over producten en diensten, is het vreemd dat marketeers er weinig aandacht aan besteden. Al heeft dat wellicht veel te maken met het moeilijk controleerbare karakter er van.

De studie had als opzet na te gaan hoe bedrijven gebruik kunnen maken van online communities. Ze vond daarbij dat alle online informatie belangrijk is in het proces van de aankoopbeslissing maar de meest invloedrijke informatie is degene die door de gebruikers zelf is aangemaakt (user-generated).

Het onderzoek bevestigde ook de invloed die uitgaat van een kleine groep ‘influencers’ op user-generated content vlak, in het jargon van Rubicon de ‘Most Frequent Contributors’.

Het is een groep van 9% van de webgebruikers die goed is voor 80% van alle user-generated content.

Je kunt de white paper, voluit “Online Communities and Their Impact on Business: Ignore at Your Peril”, gratis downloaden en wel via deze link.

Back to top button
Close
Close