Home/Regies/Ook online reclame deelt in de economische brokken Ook online reclame deelt in de economische brokken Elke nieuwe druilerige dag lijkt meer slecht nieuws aan te dragen van het economische klimaatfront. Nu is het de beurt aan de online reclameinvesteringen, die zoetjesaan de top van de positieve groeicurve bereikt hebben en in 2009 voor de eerste maal weer in enkele cijfers zullen terugvallen. 2008-12-02Comment De herziene projectie van het marktonderzoeksbureau eMarketer, die tegen het licht van de recentste gegevens van het IAB (Interactive Advertising Bureau) en PricewaterhouseCoopers gehouden werd, situeert de online reclameinvesteringen voor 2009 op 25,7 miljard dollar. Daarmee wordt slechts 8,9 % beter gedaan dan de 23,6 miljard dollar van 2008. ‘Slechts’, omdat daarmee voor het eerst geen dubbele percentcijfers neergezet worden.In augustus, voordat de ware impact van de economische klimaatverslechtering onthuld werd, stelde eMarketer nog een stijging met 14,5 % voorop.Niet alleen valt de nieuwe projectie een stuk lager uit, het herstel zal ook langer op zich laten wachten. In 2010 zal de curve van de online reclameinvesteringen met 10,9 % amper weer de dubbele cijfers aandoen, om in 2013 slechts tot 13,5 % te strekken.Zelfs de reclameinvesteringen voor betaalde zoekopdrachten, die jarenlang reusachtige sprongen voorwaarts boekten, zullen dit jaar een relatieve traagheid vertonen, met een toename van slechts 21,4 %. Relatief, omdat die stijging voor 2009 toch nog de algemene marktgroei overtreft.Volgens eMarketer is er een duidelijke reden waarom net betaalde zoekopdrachten in het slechte economische klimaat solide blijven. Search is immers beter traceerbaar dan enig ander reclameformaat en biedt in onzekere tijden dus nog meer zekerheid.Voor alle details rond de bevindingen van eMarketer, klik hier. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address