Home/Usability/De gsm lijdt onder het grauwe economische klimaat De gsm lijdt onder het grauwe economische klimaat De economische crisis slaat ook in de verkoop van mobiele toestellen toe. Voorlopig kan dé successtory van de laatste jaren nog teren op zijn wereldwijde groeipotentieel, maar voor 2009 zijn de vooruitzichten ronduit grimmig. 2008-12-02Comment Een en ander wordt onthuld door het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner. De stremmende verkoop naar het einde van 2009 toe wordt nog toegeschreven aan het feit dat de consument langer wacht om zijn mobiele toestel te vervangen. Voor 2009 wordt echter een inkrimping van de markt vooropgesteld.De wereldwijde economische vertraging heeft een impact op de verkoop in zowel rijke als arme landen, maar West-Europa en Japan worden het hardst getroffen, met verkoopcijfers die onder die van vorig jaar duiken. De groei in het derde kwartaal was het sterkst in de Aziatisch-Oceanische regio, terwijl ook in Noord- en Zuid-Amerika, Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika de verkoop toenam.Wereldwijd nam de verkoop van mobiele toestellen zo toch nog met 6 % toe, maar vergeleken met 2007 (+16 %) is dat geen goed nieuws.Voor 2009 zijn de vooruitzichten nog somberder, want Gartner verwacht dat de wereldwijde verkoop zal beginnen dalen met 1 tot 4 % t.o.v. 2008.Gartner heeft ook merken en modellen onder de loep genomen. Zo is de groei in Noord-Amerika (+ 4,5 %), ondanks de algemene zwakte van high-end toestellen, voornamelijk te danken aan de verkoop van smartphones zoals de Apple iPhone en nieuwe Research in Motion BlackBerry-modellen.De fabrikant die het meest onder de economische klimaatverandering te leiden heeft, is Motorola. Het bedrijf zag zijn verkoop van bijna 38 miljoen stuks naar minder dan 25 miljoen terugvallen, terwijl het marktaandeel van 13 tot 8 % inkromp. Ook Sony Ericsson Mobile heeft wat terrein moeten prijsgeven, daar waar Samsung Electronics dan weer van die zwaktes profiteerde om zijn marktaandeel van 14,4 tot 17,1 % uit te breiden.Tenslotte is ook bij Nokia, de marktleider, een domper op de verkoop gezet, al groeide het marktaandeel nog wat aan tot 38,2 % en steeg het aantal verkochte toestellen van zowat 110 miljoen naar bijna 118 miljoen eenheden. Of hoe ook stremmende groei een economische klimaatwijziging kan inluiden... Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address