Virtuele werelden over hun hoogtepunt?

Een van de typische exponenten die klassiek onder de Web 2.0 noemer worden gerangschikt, virtuele werelden, lijken het niet zo best te doen.

post-image-3

Zo heeft een vooraanstaande adverteerder-partner, nieuwsbureau Reuters, beslist om zich terug te trekken uit Second Life, waar het via virtuele journalist Adam Reuters al sinds 2006 actief was.

Recent nog besliste Google om zijn eigen virtuele wereld, Google Lively te stoppen. Officieel omdat het bedrijf zich meer wil toeleggen op zijn core business, zijnde reclame en toepassingen.

Nu was Lively niet wat Second Life is maar het zijn toch allemaal tekenen aan de wand dat de virtuele werelden stilaan hun piek hebben gehad of op zijn minst de hype-fase zijn ontgroeid.

Getuige ook het feit dat er na de piek van vorig jaar en het jaar tevoren ook in lokaal reclameland weinig nieuws te rapen valt over campagnes in Second Life. Al betekent dit nu niet meteen het einde van Second Life. Google was met Lively immers een relatieve laatkomer.

Wordt allicht vervolgd.

Back to top button
Close
Close