Twitter : social networking tool voor business?

Misschien kent u Twitter nog niet, dan wordt het zeker tijd om het uit te proberen. Twitter is een sociaal netwerk en micro-blogging dienst die kan bijdragen aan je contactlijst en online activiteiten.

post-image-3
Twitter werd als gratis dienst gelanceerd in 2006 en laat toe om berichten (tweets) te schrijven en te lezen, opgebouwd uit maximaal 140 karakters. Updates worden automatisch vertoond op je profielpagina en andere gebruikers die jou volgen krijgen automatisch een notificatie van je bericht via hun gekozen toepassing.

Momenteel bestaan er verschillende applicaties, instant messaging, RSS en widgets, naast de online tool waardoor je constant up to date blijft. Ook voor mobiele toestellen zijn er blackberry, java en iphone applicaties beschikbaar zodat je altijd en overal tweets kan neerschrijven of andere tweets kan lezen.

Twitter is kortweg een one to many chat / micro blog en telde afgelopen juli 2.200.000 actieve accounts. Vanwaar de populariteit ? Naast de eenvoud in gebruik en de verschillende applicaties binnen andere sociale platformen (Facebook,....) kan Twitter ook gebruikt worden als marketingvehikel.

Bedrijven kunnen Twitter gebruiken om snel korte informatieberichten de wereld in te sturen, onmiddellijke feedback te verkrijgen vanuit de markt en online marketing toe te passen. Ook voor meer praktische zaken kunnen tweets bijdragen aan de bedrijfsomgeving: denk aan nieuwsitems, evenement informatie en instant feedback. Bloggers volgen bedrijven om de laatste ontwikkelingen op te volgen, zij gebruiken maar al te graag Twitter om informatie te verkrijgen vanuit de markt.

CNN publiceert over the-air tweets, verschillende bedrijven gebruiken Twitter als bijkomend communicatiekanaal om met hun klanten in contact te komen of support aan te bieden.

Sven Bally (http://twitter.com/ballysven)
Back to top button
Close
Close