Home/Usability/Wie wint de mobiele browserstrijd? Wie wint de mobiele browserstrijd? Het mobiele gebruik van internet zit al jaren in de lift. De laatste tijd staan vooral de smartphones daarbij centraal. De iPhone is een gangmaker maar zeker niet de enige speler. En wie smartphone en internet zegt, zegt ook mobiele browser. 2008-11-21Comment De strijd der mobiele browsers is in dit tijdperk van steeds meer geavanceerde smartphones (zowat elke speler biedt sterk convergerende aanbiedingen aan, met Nokia en Apple in een voortrekkersrol) erg interessant om volgen.Met ondermeer tal van nieuwkomers zoals Google’s Android en Chrome, een aantal ‘huisbrowsers’ en het succes van Opera Mobile (dat vorige week een nieuwe versie kreeg) is het allesbehalve duidelijk of Microsoft zijn browserdominantie ook mobiel kan vasthouden. ABI Research wijdde er een studie aan.Het onderzoeksbureau voorspelt een sterke groei voor de smartphonemarkt over de komende vijf jaren en ziet het aantal van alle toeters en bellen voorziene mobiele browsers groeien van 130 miljoen dit jaar tot 530 miljoen tegen 2013.De sterke groei van die browsers heeft veel te maken met de technische mogelijkheden van de nieuwste generaties smartphones maar vooral met het duidelijke verlangen van de consument om ook mobiel allerhande online applicaties te kunnen gebruiken, aldus ABI. Het bedrijf denkt daarbij ondermeer aan search (uiteraard), social networking en video.Toch is er volgens het bureau ook nog heel wat werk aan de winkel om de surfer ook op zijn smartphone een ‘naadloze’ gebruikerervaring te bezorgen. Meteen de reden waarom plug-in spelers als Adobe, Microsoft en Google zich zoveel moeite getroosten om een ‘consistente ervaring te bieden via alle – inclusief mobiele – schermen. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address