IT-managers zoeken Web 2.0 data-analyse

Steeds meer grote bedrijven wereldwijd beginnen met het installeren van geüpgrade Web 2.0 analytics tools die hen in staat stellen om het groeiende aantal 2.0 online toepassingen te meten.

post-image-3

Jarenlang hebben bedrijven traditionele webanalysetools ingezet om pageviews en andere eenvoudige trafiekparameters te monitoren. Maar met de opkomst van Web 2.0 toepassingen in het bedrijfsleven, zoals blogs, chatrooms en online communities, beginnen de meest vooruitdenkende IT managers tools te installeren die hun activiteiten daar kunnen meten en analyseren.

De data van deze sites kunnen niet alleen gebruikt worden om drastisch de klantenrelaties te verbeteren maar ook om de ‘buzz’ rond een merk te meten. Een mooi voorbeeld uit de VS is Kimberly-Clark. Het bedrijf lanceerde zijn eerste online community in 2004, het ding kreeg de naam Scott Common Sense en was bedoeld voor (potentiële) gebruikers van Scott verzorgingsproducten.

Eerder dit jaar zette het bedrijf stappen om de data te analyseren die door de Web 2.0 toepassing werden vergaard. De community evolueerde de laatste jaren uiteraard en biedt naast talloze levenstips ook diverse interactiemogelijkheden. Kimberly-Clark liet zijn oog vallen op de bèta-versie van WebTrends zijn Marketing Warehouse dat fungeert als een centrale hub voor de opslag van online en offline data, analyse en integratie van webdata met andere bedrijfsinformatiebronnen.

Kimberly-Clark trekt in de VS nu de eerste lessen uit die oefening en wil nog een stap verder gaan, inclusief de lancering van meer communities. Zo vond het bedrijf dat hoe meer een gebruiker participeert in de community, hoe trouwer hij of zij is aan de producten van het bedrijf…

Back to top button
Close
Close