De LinkedIn-gebruiker in zijn blootje

Bijna 60% van de gebruikers van het zakelijke sociale network LinkedIn hebben een hoog inkomen, bekleden een managementfunctie of zijn consulenten. Dat blijkt uit een studie van LinkedIn zelf, samen met Anderson Analytics en SPSS.

post-image-3

Verder lezen we in de studie dat de LinkedIn-leden die in hun job over beslissingsbevoegdheden beschikken, ook meer actieve netwerkers zijn. Het is de eerste keer dat de LinkedIn-leden op grote schaal werden bevraagd.

Belangrijkste vaststelling is de sterke correlatie tussen persoonlijk inkomen, professioneel succes en het gebruik van LinkedIn. Al hadden we niks anders verwacht.

Een voorbeeld: de LinkedIn-gebruikers (ongeveer de helft van de bevraagden kwam uit de VS, de rest van zowat overal) met een jaarlijks persoonlijk inkomen tussen 200.000 en 350.000 USD hebben zeven keer vaker meer dan 150 LinkedIn connecties dan diegenen die minder verdienen. Al is een oorzakelijk verband leggen hier natuurlijk niet ongevaarlijk.

Naar aanleiding van het onderzoek werden er ook vier categorieën van LinkedIn-gebruikers in het leven geroepen: de “Savvy Networkers”, zeg maar ‘early adopters, ook in andere sociale netwerken; de “Senior Executives” die de zakelijke voordelen van een sociaal netwerk inzien; de “Late Adopters” die nu pas kennis maken met social networking; en de “Exploring Options” die vooral actief zijn in jobzoekfuncties.

Geen “Egocompetitors” dus die racen om zoveel mogelijk connecties te hebben of “Desparate opportunists” die alles doen om aan business te raken. Toegegeven: die laatste twee zijn ontsproten aan onze fantasie. Wie meer data, cijfers, tabellen en conclusies wil surft gewoon naar Marketingcharts en wel naar deze link

Back to top button
Close
Close