Tips voor behavioral targeting

In behavioral targeting begint en eindigt alles met kwalitatieve data. Het gaat hierbij niet zozeer om zuivere data mining & collection, want de kwaliteit van de gegevens die moeten worden geanalyseerd om aan Behavioral Targeting te doen primeert duidelijk op de beschikbare hoeveelheid aan gegevens.

post-image-3

De grootteorde van de doelgroep en de beschikbare ad inventory zijn altijd al belangrijke elementen geweest bij Behavioral Targeting. Als de doelgroepsegmentatie zich beperkt tot ‘mensen die de website van Brico hebben bezocht’, laat men de kelk van Behavioral Targeting waarschijnlijk best aan zich voorbij gaan. Is de doelgroep breder, bvb. ‘alle Belgen die op korte termijn op zoek zijn naar een nieuwe wagen of last-minute reis’, dan ligt de slaagkans van de campagne al meteen een stuk hoger.
In het algemeen geldt: hoe groter de schaal, hoe meer kans men heeft om de targeting in die mate te optimaliseren dat men deze nooit zou kunnen evenaren met kleinere campagnes. Over het algemeen lenen B2C-campagnes zich dan ook meer voor Behavioral Targeting dan B2B-campagnes, omdat de schaalgrootte meestal niet het niveau haalt dat nodig is om de campagne te laten renderen en tijdig aanpassingen te kunnen doen.
Meer budget spenderen om de juiste doelgroep te bereiken is één zaak, maar hou dan ook zeker rekening met de performantie en eROI van de campagne. Of u nu een bepaalde groep mensen target of site-specifiek te werk gaat, het is altijd cruciaal om meetbare resultaten te bekomen die verder gaan dan louter branding. Behavioral Targeting leent zich over het algemeen dan ook beter voor conversiegerichte campagnes (CPA / Cost-per-Action) dan op basis van impressies (CPM / Cost-per-Mille).
Eén van de oudste metrics in het online marketingboek, die een geheel andere invulling krijgt bij Behavioral Marketing is de Frequency Cap. Behavioral Targeting laat immers niet alleen toe om een vooraf bepaalde doelgroep incrementeel te bereiken, maar het helpt ook bij het verhogen van de frequentie.
De juiste “frequency cap” bepalen is altijd al een heikel punt geweest in online marketing. De juiste metric definiëren is afhankelijk van de aard van de campagne, de creative, en het algemeen surf- en zoekgedrag van de doelgroep.
Dankzij Behavioral Targeting kan je op een kostefficiënte manier het totaal aan impressies die worden getoond aan mensen die reeds een conversie achter de rug hebben tot een minimum herleiden.

Back to top button
Close
Close