Marketeers hebben het hele social media gebeuren nog niet echt onder de knie

Het Amerikaanse MENG heeft een studie uitgevoerd om te weten hoe ver de marketeers staan op het vlak van zogeheten Web 2.0 technieken.

post-image-3

MENG, kort voor Marketing Executives Networking Group, is een soort netwerkclubje van Amerikaanse ‘marketing executives’ en bevroeg voor de studie zijn eigen leden.
De organisatie vond uit die rondvraag dat de meeste marketeers zich nog in de vroege, experimentele fase bevinden van het gebruik en het meten van sociale media.
80% van de bevraagden heeft bovendien de kernonderdelen van een Web 2.0-aanpak nog niet in zijn marketinginspanningen geïntegreerd.
In zoverre dat wel het geval is, blijken vooral de meer bekende en reeds stevig ingeburgerde sociale media tools te worden gebruikt.
Denk daarbij aan social networking sites als de in de VS meest bekendste, MySpace en Facebook, blogs en video-sharing sites. Weinig risico en innovatie dus.
67% van de respondenten in de studie bestempelt zichzelf als een beginneling op het vlak van het gebruik van sociale media voor marketingdoeleinden.
Wel is een groot deel van de bevraagden van plan volgend jaar wat meer te besteden aan sociale media en Web 2.0.

Bij de interpretatie van één en ander moeten we natuurlijk voorzichtig zijn met het exacte profiel van de MENG-leden.
Maar zoals voorzitter Richard Guha zelf zegt: “zelfs in de Fortune 500 bedrijven heeft men vaak het gevoel (het gebruik van) de sociale media nog niet helemaal doorgrond te hebben”.
Meer weten? Klikken op deze link (PDF).

Back to top button
Close
Close