De voordelen van Behavioral Targeting

Behavioral Targeting laat adverteerders toe een gesegmenteerde doelgroep of categorie te bereiken buiten contextueel relevante webpagina’s. Op die manier wordt het draagvlak groter bij personen die de adverteerder echt wil bereiken, en biedt Behavioral Targeting op die manier de facto een beter media-alternatief dan Contextual Targeting.

post-image-3
Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld op zoek is naar goedkope vliegtuigtickets of de aankoop van een nieuwe wagen plant, is het niet zeker dat de website(s) die deze persoon vaak bezoekt ook contextueel relevante inhoud of categorieën bevat. Het analyseren van het zoek- en surfgedrag van die persoon laat de adverteerder echter toe om ook op niet-contextueel relevante webpagina’s advertenties te tonen.

Behavioral Targeting biedt bijgevolg een grotere efficiëntie inzake mediaplanning in het algemeen, maar opent ook heel wat perspectieven op vlak van cross- en upselling, en zorgt voor een hogere frequentie van bereikmogelijkheden.

Dankzij Behavioral Targeting kan me ook recency meten. Recency is een marketingprincipe dat gebruikt wordt om een doelgroep te segmenteren op basis van hun laatste aankoop, frequentie van aankoop, en het gespendeerde budget bij deze aankoop.

Op die manier kunnen adverteerders online advertenties serveren op basis van de positie die een surfer op dat moment inneemt in een aankoopcyclus. De advertentie kan dan aangepast worden al naargelang een potentiële klant net een aankoop achter de rug heeft, zich in een onderzoekende fase bevindt, of daarentegen reeds een beslissing heeft genomen en effectief op zoek is naar een geschikte leverancier voor een aankoop. Dit kan vooral handig blijken bij aankopen die een lange aankoopcyclus kennen.
Back to top button
Close
Close