Home/Campaigns/Obama haalt het en Internet speelde geen klein beetje mee Obama haalt het en Internet speelde geen klein beetje mee De VS hebben hun eerste ‘zwarte’ president en weer een democraat. De wereld slaakt een zucht maar of het zo veel gaat uitmaken is natuurlijk koffiedik kijken. Het belang van verkiezingen en de mythe van de democratie is in dit land al langer doorprikt. Maar genoeg sarcasme. Laat ons eens kijken naar de online dimensie van het Obama-verhaal. 2008-11-06Comment Want dat Internet en trouwens ook heel wat andere digitale dragers werden ingezet, vooral in de laatste rechte lijn naar de verkiezingen, is overduidelijk. Maar zeker niet alleen op het einde. Herinner je de Obama-girl filmpjes die al in juni vorig jaar online stonden (al hadden die eigenlijk niets met politiek vandoen).Een opsomming van wat er dan wel allemaal gebeurde? Te veel om op te sommen gewoon. Maar we doen toch een greep uit het rijke aanbod.Trouwens: dit zijn niet de eerste Amerikaanse presidentsverkiezingen waar internet zo een rol speelde maar wel de eerste waar alle mogelijke digitale middelen werden ingezet en zeer zeker niet alleen door de kandidaten (of beter hun teams) zelf: ook de kiezers lieten zich niet onbetuigd. User-generated content toonde zijn gezicht.Een van de meest ingezette kanalen was online video. Zowel de campagneteams van Obama als McCain zetten zwaar in op online video hoewel Obama hier op punten won met zijn BarackTV. Obama won ook nog eens omdat hij het verspreiden van zijn talrijke leuke en getargete filmpjes makkelijker verspreidbaar maakte dan het team van McCain. Viraal succes dus. Obama scoorde eveneens meer kijkers op zijn YouTube kanaal.Ook de social networking sites werden gretig ingezet al was dat natuurlijk niet echt nieuw: Bush pronkte vier jaar geleden al op MySpace. Maar deze keer werd het spel veel doordachter gespeeld.Met Obama kon je zowat overal ‘vriend’ worden tot en met LinkedIn toe. Maar, het gaat tenslotte om de VS, de slag werd vooral gestreden op Facebook en MySpace. En ook daar haalde Obama het met verve, op beide social networking sites had hij de meeste ‘vrienden’.Opmerkelijk is verder dat er op Facebook letterlijk honderden groepen werden gestart rond beide kandidaten. En natuurlijk waren er ook heel wat widgets, waarbij ook hier weer Obama de cijfermatige slag thuishaalde.Het verkiezingsteam van Obama maakte verder handig gebruik van Flickr (McCain niet), Twitter (waar McCain echt zwaar moet onderdoen voor Obama) en zelfs de Wii. Er bestaat immers zowaar een Obama Mii personage van Obama.Noteren we tenslotte dat er ook intensief werd ingezet op mobile en op in-game reclame. En ook daar deed Obama’s team het telkens beter.Zijn deze verkiezingen gewonnen op basis van een programma of op basis van campagnes? Een online campagne alleen doet het natuurlijk niet, hoe uitgewerkt ook. Maar de ingezette middelen waren wel indrukwekkend. Trouwens, hoeveel mensen kennen zo een programma’s? Wie denkt dat met een democraat alles zal veranderen, denk best twee keer na.Zo staat ook bij deze kandidaat geloof en God centraal (in 2006 had hij het zelfs over het belang van geloof in de strijd tegen AIDS), is hij voor de doodstraf, ziet hij homo’s liever niet huwen en wil hij het Amerikaanse leger verder versterken.Voor de surfers is er goed nieuws: hij is voor een ‘open Internet’. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address