Adverteren op sociale netwerken: een gevoelige zaak

Internationaal wordt er momenteel heel wat gedebatteerd over het adverteren op sociale netwerken, zeker inzake privacy en targeting. Ook voor eigen land zijn er nu wat gegevens bekend.

post-image-3

Vorige maand lanceerde social networking site MySpace in de VS myAds in bèta, een self-service reclamedienst waarmee de adverteerders op een relevante en getargete manier de gebruikers van het platform kunnen bereiken.
MyAds heeft een onderdeel, HyperTarget gedoopt, dat adverteerders in verregaande mate toelaat om onder zeer gerichte groepen MySpace-gebruikers zeer gerichte boodschappen te verspreiden.
De social networking website beweert wel dat heel wat van zijn gebruikers aan opt-in doen voor hun reclame maar de grote vraag is natuurlijk in welke mate die gebruikers wel weten hoeveel van hun gegevens worden gebruikt voor datamining.
Het debat is overigens niet nieuw en betreft niet alleen MySpace. Zeker in de VS hebben allerhande in privacy gespecialiseerde organen, politici en juristen zich over de kwestie gebogen.

Uit een recente studie van InSites Consulting blijkt dat ook in eigen land het adverteren op sociale netwerken gevoelig ligt.
InSites daarover: “We merken dat consumenten niet willen dat bedrijven hun digitaal platform zouden „misbruiken‟ om te adverteren. Belangrijk is dus dat marketeers goed nadenken op welke manier ze communiceren in de sociale netwerken”.
Nochtans is volgens InSites de interesse van adverteerderszijde, net als in het buitenland overigens, erg groot.
Advies van Steven Van Belleghem van InSites Consulting: “Consumenten willen meer en meer dat merken zich gedragen als mensen en niet zozeer als een bedrijf, een hele uitdaging voor de klassiek geschoolde marketeer”.

Back to top button
Close
Close